Recensie: Damien Jurado – Maraqopa

Het is een moeilijke taak om vandaag  als klassieke singer-songwriter (man met akoestische gitaar en stemmige folk-popliedjes) nog onderscheidende muziek te maken. Je instrumentarium is beperkt en de markt is behoorlijk verzadigd. Damien Jurado is iemand die hier al geruime tijd toch in slaagt en doet met Maraqopa een klinkende nieuwe duit in het zakje.

We kunnen met recht stellen dat Damien Jurado erg consistent is. Met regelmatige tussenpauzes van ongeveer twee jaar levert de Amerikaan al sinds Rehearsals for Departure uit 1999 een reeks kwaliteitsalbums af. Er zit zeker een bepaalde evolutie in zijn muziek. Op de nieuwere albums zitten wat meer blues- rock- en zelfs psychedelische elementen, waar op het oudere werk vooral pure, desolate folksongs zonder al te veel begeleiding zijn verschenen. Het mooie bij Jurado is dat de stijlverschillen zo subtiel zijn aangebracht dat het nergens geforceerd klinkt.

Op Maraqopa is dus alweer vakmanschap geleverd. Er zijn er weinigen die zo goed een heerlijk lome sfeer kunnen neer zetten met goede liedjes waarin stiekem toch veel variatie is verwerkt. Zo wordt opener Nothing is the News gedragen door een vlammende bluesy gitaarsolo, is op Reel to Reel geëxperimenteerd met vocale samples en komt bij Life Away from the Garden zelfs een kinderkoor voorbij. Dat alles schijnbaar zonder moeite ingepast in het bijna holistische geheel dat de tien nummers op Maraqopa vormen.

Jurado’s stem is mooi hoog en dromerig als vanouds, maar de nadruk ligt iets minder op de emotie, op de eenzaamheid zoals bij hem gebruikelijk.  De iets lichtere vocale intensiviteit en grotere instrumentale variatie bevalt eigenlijk uitstekend en zorgt er ook voor dat dit niet zomaar weer een Damien Jurado-album is maar misschien wel zijn beste.

Door Rik van Houtum

Nothing is the News: