Recensie: Go Back to the Zoo – Shake a Wave

Go Back to the Zoo, dat is toch die band van die bijzonder aanstekelijke hitjes? Iedereen die wel eens  een radio heeft aangezet in 2010 of 2011 kan Electric, Hey DJ en Beam Me Up nog wel meezingen.

De genoemde liedjes werden, samen met nog wat uit hetzelfde muzikale hout gesneden vullers, keurig op plaat gezet en voilà: een fris debuutalbum vol bravoure dat Go Back to the Zoo zo veel fans heeft opgeleverd.  Op Benny Blisto weet de groep door die aanstekelijkheid het feit dat de pop/rock van de Nijmeegs-Amsterdamse band wel behoorlijk standaard is prima te compenseren. Helaas ontbreken op opvolger Shake a Wave de hitjes en komt pijnlijk aan het licht dat Go Back to the Zoo eigenlijk weinig meer is dan middelmatige rockband die geen greintje originaliteit bezit.

Op Shake a Wave gaat Go Back to the Zoo iets meer op de Amerikaanse tour. Het springerige is verruild voor een ‘groter’ geluid met stadionrocktrekjes. Van The Kooks en Franz Ferdinand naar Kings of Leon en Bon Jovi zeg maar. Tijdens het luisteren bekruipt je het gevoel dat Go Back to the Zoo erg geforceerd op zoek is naar meer hits. De simpele meezingrefreinen zijn niet van de lucht, dit keer vergezeld van wat ruiger klinkende gitaren afgewisseld met een enkel rustiger lied. Een goed recept zou je zeggen, maar het draait toch uit op een mislukking. Bij geen enkel nummer op Shake a Wave krijg je het gevoel dat dit iets is wat je vaker wil horen. Ja, ‘Summer Ends’ heeft scherpe retrogitaren en op het midtempo ‘Fire in the Streets’ is best een fijne sfeer neergezet, maar daar is het ook wel mee gezegd.

Niets mis met rockmuziek die ‘volgens het boekje’ klinkt maar dan moet het wel verdomd goed zijn. De nummers op Shake A Wave zijn veel te voorspelbaar. Coupletje, refreintje, coupletje, bruggetje, gitaarsolo. We hebben het allemaal al eerder gehoord. Op zanger Cas is trouwens ook het nodige aan te merken. Tekstueel is Shake A Wave zeer eendimensionaal en sommige liedjes (Hold Forever en Please don’t leave me) ontstijgen zelfs het niveau ‘Ik hou van jou, ik blijf je trouw’ niet. De vocalen klinken erg vlak en roepen geen moment welke emotie dan ook op. Moeten we hier vrolijk van worden? Nostalgisch? Boos? Ik heb geen idee. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de enorme overdaad aan ‘wohoho’, ‘na na na’, en ‘oehoehoe’-koortjes gehad.

Shake a Wave levert meer ergernis op dan goede rockliedjes waar we Go Back to the Zoo van kennen. Jammer, want bij een echt goede plaat zouden we ze zelfs nog wel die misplaatste rocksterrenattitude vergeven.