Recensie: The Kyteman Orchestra

Kyteman heeft een nieuwe plaat. Na alle commotie die er ontstaan is in 2009 naar aanleiding van zijn eerste album vond Colin Benders, zoals Kyteman door het leven gaat, aanvankelijk dat hij moest stoppen met het hele project.

Zeer prijzenswaardig, want hij had het succes ook gewoon kunnen uitmelken natuurlijk. Hij zou zich gaan bezinnen en terugkomen met iets geheel anders. Het was een tijdje relatief stil rond de door iedereen tot held benoemde Kyteman. Wel verscheen er een documentaire waarin hij wat vertwijfeld naar voren komt. Hij is naar IJsland geweest om na te denken over het vervolg op zijn enorm succesvolle eerste project, en hij heeft het zichzelf zeker niet gemakkelijk gemaakt. In Utrecht, waar Kytopia een begrip is en waarin Kyteman allerlei muzikanten onderdak biedt, is zijn terugkeer nu al een succes. The Kyteman Orchestra staat drie dagen achter elkaar in een uitverkocht Tivoli. Het lijkt erop alsof Kyteman sowieso niets verkeerd kan doen in Nederland, en het zij hem gegund.

Toch denk ik dat zijn nieuwe plaat niet zo’n overweldigend succes gaat worden als de vorige, maar misschien is dat ook helemaal de bedoeling niet. De muziek zit ontoegankelijker in elkaar dan op de voorganger, in ieder geval. Het is nogal moeilijk om er een genre aan te verbinden. Er zitten elementen van hiphop in, maar de rol van het orkest is zo groot dat het in de verste verte niet meer op hiphop lijkt. Wat je in ieder geval kunt zeggen over de nieuwe plaat, die geen titel heeft omdat geen enkele titel geschikt werd gevonden, is dat het duidelijk is dat er veel mensen aan hebben meegewerkt. Het orkest bestaat dan ook uit ongeveer zestig man. Voor muzikale fijnproevers is het vast een geweldige plaat, want de nummers zitten stuk voor stuk erg goed in elkaar. Maar voor de wat gemakkelijker uitgevallen luisteraar zal de plaat misschien bevreemdend overkomen. Dat komt doordat klassieke muziek dus echt de boventoon voert. Het doet allemaal wat theatraal aan. En nu moet ik bekennen dat ik zelf, als het om klassieke muziek gaat, tot de gemakkelijk uitgevallen luisteraars behoor. Dat betekent in dit geval dat ik het een fijne plaat vind als achtergrondmuziek, maar dat de muziek me te weinig kan boeien om ook op bijvoorbeeld de fiets op te zetten. Mijn aandacht is bij de intro helaas al weg. Tivoli zal allicht gewoon drie dagen plat gespeeld worden door The Kyteman Orchestra, maar ik ben er niet heel rouwig om dat ik geen kaartje heb. Het is allemaal net iets te bombastisch en megalomaan. Meer iets voor de verfijnde muziekliefhebber, of theaterliefhebber.

Door Yorick Smakman