Recensie: dEUS – Following Sea

Zo, zit je even niet op te letten, heeft dEUS ineens een nieuwe plaat. Het vorige album is nog maar net uitgekomen, maar blijkbaar hadden Tom Barman en zijn formatie nog genoeg inspiratie om acht maanden later alweer een plaat uit te brengen. Dat ik het niet zag aankomen blijkt niet aan mij te liggen, de plaat Following Sea wordt als verrassing uitgebracht.De reden achter de verrassingsrelease is dat het album zo in ieder geval niet eerder uit kan lekken op internet, en daar is geen speld tussen te krijgen, dunkt mij.

De liedjes zijn iets minder verrassend, hoewel het eerste nummer geheel in het Frans blijkt te zijn. Ik versta er geen reet van, maar goed, dit zal wel meer aan mijn talenkennis liggen dan aan de verstaanbaarheid van Tom Barman, en het klinkt als een goed lied. De rest van het album ligt nogal in de lijn van het voorgaande album Keep You Close, niet verwonderlijk als je bedenkt dat dit album vlak hierna is opgenomen. Het klinkt dus gewoon zoals dEUS hoort te klinken, maar de echte spanning en genialiteit die er op sommige nummers van de oudere albums zat, is helaas verdwenen, maar dat is al vanaf Vantage Point het geval. Goede, degelijke muziek dus, naar mijn bescheiden mening nog steeds één van de beste bands van de lage landen, maar het komt zeker niet in de buurt van hun beste albums.

Het album klinkt iets minder donker dan de meeste andere albums van dEUS, hoewel dit niet voor elk lied opgaat. Van een nummer als ‘Hidden wounds’ bijvoorbeeld, druipt de depressie er ongeveer af. Maar dit is op Following Sea meer een uitzondering, want het nummer dat erop volgt, ‘Girls keep on drinking’, is erg funky en daardoor erg vrolijk. Het doet een beetje denken aan het lied ‘The Architect’, en dat is positief. Verder zijn de meeste teksten weer cryptisch als altijd, en dat bevalt me altijd wel. Kun je ten minste je eigen draai aan de betekenis van een lied geven. Liedjes als ‘The Soft Fall’ en ‘Crazy About You’ klinken wel heel zorgeloos en vrolijk. Storend is dit niet, het past alleen niet echt bij dEUS. Maar het maakt niet uit, het is al met al een goede plaat, het initiatief om ineens een plaat uit te brengen is sowieso lovenswaardig. Omdat je deze release niet aan zag komen, heb je ook niet van tevoren allerlei verwachtingen die dan niet uit blijken te komen, zodat je er een positief gevoel aan overhoudt.

Door Yorick Smakman

dEUS – Quatre Mains