Jammer: toch oude koeien in Radar-item concertkaartjes

Jammer de bummer, toch een gemiste kans. De nadruk in het item dat consumenten-programma Tros Radar maandagavond uitzond over de 'merkwaardige wereld der concertkaartjes', lag in eerste instantie toch op de huidige hoge servicekosten per kaart en het falende systeem bij Ticketservice. Ofwel: over de al jaren bekende problemen en klachten rond hoge kosten en online wachtrijen van de hierdoor onterecht dure ticketverkoper. Waarmee we vanaf 1 januari 2009 bovendien niet meer te maken hebben als we een Mojo-concert willen bezoeken.

De nieuwe verkoper waar Livenation, eigenaar van Mojo Concerts, een contract mee heeft, Eventim,
kwam pas laat aan bod in de uitzending. Ook bij deze verkoper zullen
servicekosten van zeker 3,50 euro nog per kaart worden afgerekend, en
niet per transactie, zo bleek uit een telefoongesprekje in de
uitzending. Naar verluidt komen hier ook nog verzendkosten bij en
kosten om de transactie plaats te laten vinden – anders gezegd, extra
betalen om online te kúnnen betalen). Dit meldt Radar echter niet.

In
de eerste helft van de reportage volgt de uitleg over de huidige hoge
servicekosten per kaartje, nog altijd zonder uitleg waarom het verkopen
van een kaartje vier euro per ticket moet kosten. Wel krijgen we enkele
goedkopere varianten te zien. SP-kamerlid Arda Gerkens, die werkt aan een wetsvoorstel om zwarthandel tegen te gaan,
zet hier in beeld ook haar vraagtekens bij. Sympathiek om het nog eens
aan te geven, maar deze ergernis is al jaren oud. Wellicht dat niet
iedere kijker het weet, zou kunnen.  

Vervolgens kruipt redacteur Wim Vis achter de computer om Metallica-kaartjes te bestellen, wat alleen online mogelijk was,
om ook op die blauwkleurige wachtrijbalk te stuiten, die pas verdwijnt
als er een foutmelding verschijnt. (Dit maakt uiteraard deel uit van de
service waarvoor je vier euro servicekosten per kaart betaald.)
Frustrerend is het ook voor Vis om te zien dat er even na tien uur wel
kaarten op internet opduiken voor een veelvoud voor de prijs. Ook bij
een bureau genaamd Getmein
dat, en dit was wel een kleine onthulling, onderdeel van Ticketmaster
blijkt te zijn, moederbedrijf van huidige verkoper Ticketservice. Staat
ook duidelijk op de site: 'a Ticketmaster company.' AC/DC-kaartjes doen
hier op het moment van schrijven een kleine 300 euro.

Goed, na deze tv-uitzending weten we dan dat een al enige tijd geleden
aangekondigde wet tegen zwarthandel nu echt bijna klaar is, maar nog
liever hadden we eens met een of andere verborgen camera-actie gezien
hoe zwarthandelbureau's nu aan grote hoeveelheden kaarten komen voor
populaire concerten als die van bijvoorbeeld Metallica en AC/DC van
volgend jaar. Ook als er alleen sprake is van online verkoop, bedoeld
om de zwarthandel een hak te zetten.

Mojo en Ticketservice wilden helaas niet in de uitzending van Radar
verschijnen
voor wat extra tekst en uitleg. Wel is er door Mojo een uitgebreide
schriftelijke verklaring de deur uit gedaan. Ticketservice zegt
intussen dat de
consument voor de servicekosten ´echt veel terugkrijgt´, maar laat na
te zeggen wát. Mojo geeft in de verklaring onder meer aan dat
zwarthandelaren voor 'secondary ticketing' (wat een prachtige term
toch, klinkt schoner) naar de voorverkooppunten gaan. Zoals
postkantoren dus? Maarre, daar kon je toch geen kaarten voor Metallica
en AC/DC kopen? Hoe komen ze er dán aan?

Ook wordt het rond Lowlands nog belichtte Ticket Trade-systeem
met Viagogo in de verklaring nog eens geprezen. Daar vindt de consument
gegarandeerd échte kaartjes, maar die kosten voor dan minstens het
dubbele van de oorspronkelijke prijs. Want als doorverkoop alleen tegen
kostprijs mag, blijven verkopers op Marktplaats of Ebay rondhangen,
waar de echtheid van kaartjes niet te garanderen valt, zo luidt de
gedachtegang. De kaarten worden zogenaamd aangeboden door andere consumenten, 'omdat het systeem niet bedoeld is voor handelaren'. Dus die zijn er dan ook niet, aldus het statement…

facebook share facebook share

4 Reacties // Reageer

4 thoughts on “Jammer: toch oude koeien in Radar-item concertkaartjes

  1. Hans Vrijmoed

    Het is ook een kwestie van het echt willen aanpakken, en dat mis ik (behalve bij de SP) bij de politieke partijen. In België doet het ministerie van Economische Zaken er veel meer aan om de zwarthandel tegen te gaan. De afgelopen paar jaar heb ik met Tweede Kamerlid Atsma zitten mailen over dit probleem, maar ook hij gooide op den duur de handdoek in de ring.

      /   Reply  / 
  2. Erik

    Paar opmerkingen:
    Service kosten zouden idd per transactie moeten gelden, als je dan ook nog een E-ticket kan printen, hoeven er geen verzendkosten te worden betaald.
    Ook doorn in het oog (portemonnee): die vervelden lidmaatschapskaartjes van Paradiso/Melkweg. Ik heb begrepen dat het ooit in het leven was geroepen zodat men langer snachts open kon, maar dat is echt nu achterhaald volgens mij.
    Ik heb ook wel eens kaartjes met winst verkocht (boeh!) maar ik vraag mij af: als iemand een huis of beleggingen koopt en met winst doorverkoopt is het een slimme vent (m/v), waarom zou dat niet voor tickets gelden???

    Dus :-)

      /   Reply  / 
    1. DDUBBEL

      Karma, maar eeeh verkoop em maar hoor!

        /   Reply  / 
    2. DDUBBEL

      en dan bedoel ik niet je kaartje! wijf

        /   Reply  / 
  3. Pingback: Mojo deelt klap uit: zwarte concertkaartjes ongeldig | Alternative

  4. Pingback: Lowlands waarschuwt nu al voor te dure ticketbureau’s | Alternative

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>