Review: Yeah Yeah Yeahs – It’s Blitz!

Het kan bijna geen toeval zijn. Vorig jaar onderging TV On The Radio uit Brooklyn met diens derde plaat Dear Science een flinke muzikale gedaanteverandering. Extreme wendingen, gruizige gitaarmuren en grenzeloze experimenteerdrift verdwenen wat naar de achtergrond ten gunste van meer lucht, optimisme en dansbaarheid. Dat leverde mede dankzij spannende en organisch nummers een van de beste platen van vorig jaar op. Laat Yeah Yeah Yeahs nu ook uit Brooklyn komen en eveneens op z’n derde album It’s Blitz! een vergelijkbare ontwikkeling doormaken. De verbindende schakel in deze processen? Dat is TV On The Radio-gitarist en -producer David Sitek. Hij produceerde zowel Dear Science als It’s Blitz en gaf Yeah Yeah Yeah’s-gitarist Nick Zinner het advies om eens met tientallen synthesizers in plaats van gitaargeluiden te stoeien.

En dat moet wel goed bevallen zijn; anders had It’s Blitz! uiteraard nooit zo geklonken zoals het nu is uitgepakt. It’s Blitz is ook weer geen dance-plaat geworden, al lijkt het in de geweldige openingsnummers even die kant op te gaan. Geheide dansvloerhit Zero laat band en immer trendsettende zangeres Karen O. direct van een opvallend opgeruimde, bijna vrolijke kant horen, over een stuwende beat en zoemende en schurende synths. Het gemenere Heads Will Roll herinnert qua toon meer aan vuiger en vinniger werk op vorige albums Show Your Bones en Fever To Tell, maar dan zonder de woeste gitaren. Halverwege duikt Yeah Yeah Yeahs ‘oude stijl’  even op, inclusief gitaren aan de leiding in vinnig up tempo rocker Dull Life en Shame and Fortune, met een riff die nog het best op Show Your Bones had gepast, maar hier wat cleaner klinkt.

Het knappe is dat die bakken synths Yeah Yeah Yeahs geen seconde als een compleet ander bandje laten klinken. Het gebruik van nieuwe instrumenten klinkt ongeforceerd, en nog belangrijker; de liedjes zitten weer sterk en knap in elkaar. Maar belangrijker nog: het valt op hoe belangrijk de stem van Karen O. is voor het Yeah Yeah Yeahs-geluid. Ze kan nog steeds even goed fel uithalen, maar laat zich ook meer dan ooit van een kwetsbaarder kant horen. Voor het eerst in het rustig opgebouwde Skeletons, met een hoofdrol voor eenfraai  elektronisch landschap, waarin de hand van producer Sitek duidelijk hoorbaar is.

Dat vers aangelegde landschap ziet er nog het fraaist uit in het slotstuk van It’s Blitz!, waarin muziek en Karen O. zelf zich niet eerder van zo’n ronduit mooie en breekbare kant lieten horen. Puur geluk lijkt ten grondslag te liggen in Hysteric, die paradoxaal genoeg alles behalve zo hysterisch klinkt zoals Yeah Yeah Yeahs geregeld op de vorige platen te keer ging. “You suddenly complete me” zingt Karen ingetogen. En dat kwetsbare gaat nog een stukje verder in de kalme, van ambient geluiden en mooie diepe drums voorziene afsluiter Little Shadow  Het trio bereikt hier een niet eerder gehaald niveau: dat van pure ontroering.

Sommige fans zullen het vervelend vinden dat Yeah Yeah Yeahs hier niet hard rockt. Maar de liedjes zelf zijn even sterk, zodat deze nieuwe stap ondanks een enkel minder geslaagd nummer – funkier disco-uitstapje Dragon Queen blijft wat oppervlakkig – de derde meer dan geslaagde Yeah Yeah Yeahs-plaat op rij oplevert. It’s Blitz? It’s good! (****)

Yeah Yeah Yeahs speelt op woensdag 29 april in Paradiso te Amsterdam, op zaterdag 2 mei op het eendaagse festival Polsslag in het Belgische Hasselt en op zaterdag 4 juli op Rock Werchter.