Review: The Horrors – Primary Colours

Schoffies met het lange, vieze haar door de war en die stevig de poeder- en make-updoos van moeders hadden geplunderd, maar intussen best aanstekelijke garagerock met sixtiesorgeltje speelden, was de eerste indruk van Britse band The Horrors, bijna drie jaar terug. Met als voorbeeld The Cramps zongen ze over Jack The Ripper en enge parasieten; debuut Strange House was uiterst vermakelijk, maar op den duur ook niet meer dan een leuke rit in het spookhuis op de kermis. Echt serieus konden we ze niet nemen. Hoe groot kan de transformatie zijn die een band ondergaat? De bandnaam is nog steeds van toepassing nu tweede album Primary Colours er is, maar dan wel op een volstrekt andere manier. Het voorteken was er al in het zeven minuten meeslepend doordreinende Sea Within The Sea, met schimmige video. Het blijkt de finale zijn van deze tweede, ronduit overweldigende Horrors-plaat, die deels naar een hoger plan wordt getild door Portishead-brein Geoff Barrow als producer.

Hij is mede verantwoordelijk voor het claustrofobische geluid dat de hele plaat overheerst. Weg speelse garagepunk, enter volop galmende huilzang, nijdige gitaren, meer Joy Division-achtige new wave sferen en My Bloody Valentine-achtige shoegazegitaren, die klinken alsof het gaatje in een afspelende LP niet helemaal in het midden zit. Dat orgeltje is niet meer speels, maar al bijna echt luguber. Maar laten we ook de liedjes zelf niet vergeten, want die zijn intussen ook stuk voor stuk sterk en vele malen diepgaander dan op het debuut.

Opening Mirror’s Image mag dan langzaam aanzwellen, maar als drums en galmgitaren uiteindelijk invallen, is er meteen geen ontkomen meer aan. Dit keer is het menens.Who Can Say heeft snijdende gitaren en sinistere tamboerijn, met wat naargeestige, Nick Cave-achtige lyriek over het pijnlijke verlaten van een zekeredame. “And when I told her I didn’t love her anymore, she cried.” Qua heftig rocken en dreigen doen halverwege Do You Remember en New Ice Age hun werk het best. De nachtmerrie verliest hooguit even aan kracht in het tragere, zeven minuten doorzeurende I Only Think Of You, een wat monotoon en trager doorzeurend nummer met wel een fijne echo van The Velvet Underground’s Venus In Furs. Ook van deze lengte, maar wel steeds spannender en mooier naar het einde toe is die afsluiter Sea Within The Sea, dat rustig opbouwend richting een ronduit mooie en melodieuze finale van repetitieve synths gaat. Na drie kwartier lang inktzwarte wolken, breekt de hemel als een soort ware opluchting open. Een indrukwekkend slotstuk zoals te weinig albums als geheel ze hebben.

Als Strange House inderdaad dat geinige kermisritje was, of een vrolijke B-horrorfilm waarin iemand een paar keer goed hard ‘Boe!’ roept, dan is Primary Colours een veel huiveringwekkender, David Lynchiaanse koortsdroom. En we weten allemaal dat die eigenlijk stukken griezeliger en beklemmender zijn dan een schrik-of-ik-schiet slashergenre. Het maakt deze nieuwe stap van The Horrors tot het spannendste en beste Britse werkstuk van dit jaar tot nu toe. Wie had dat ooit gedacht. (****)