Review: Bettie Serveert – Pharmacy Of Love

Bij het horen van de eerste seconden van nieuw liedje Deny All kon je het al duidelijk horen: een liedje dat op het eerste gehoor wel afkomstig lijkt van een beginnend, zeer gretig gitaarbandje met nog een heel leven voor zich. Maar nee: de vrouwelijke stem die vervolgens klinkt is uit duizenden herkenbaar en is toch echt die van Carol van Dyk van Bettie Serveert, misschien wel Nederland’s ultieme indierockband die intussen alweer zo’n achttien jaar meedraait binnen de Nederlandse pop.

En het gloedjenieuwe Pharmacy Of Love is toch echt alweer het zevende studio-album van de band, de plaat waarmee Bettie Serveert zowaar een derde decennium ingaat. Deny All zet de toon voor de negen nummers tellende en daarmee zeer bondige plaat: een album waarop je een Bettie Serveert hoort met de energie, pit en het hoorbare spelplezier uit de begindagen, begin jaren negentig. Deels verantwoordelijk voor die nieuwe energie is zonder meer Voicst-drummer Joppe Molenaar, die met zijn snelle ritmes en roffels Van Dyk, gitarist Peter Visser en bassist Herman Bunskoeke flink opjaagt, zo lijkt het.

Het is voor een flink deel aan hem te danken dat de nieuwe liedjes zo lekker fel en gejaagd klinken, maar laten we de drie oer-leden alstublieft niet uitvlakken: die hadden na wat ingetogener platen (oa. Bare Stripped Naked en Log 22) duidelijk weer zin om met hernieuwde energie harder, ongecompliceerder te spelen en te rocken.

Dus zo schiet Pharmacy of Love met die inmiddels bekende openingstrack Deny All geweldig uit de startblokken, gevolgd door het minstens zo vlotte en van lekker vinnige Peter Visser-riffs voorziene Semaphore. Hoogtepuntje Love Lee roept nog het meest het vroege Bettie Serveert-werk van Palomine en Lamprey in herinnering, de opgetogen sfeer van Nederpopklassiekers als Kids Alright en Tom Boy is duidelijk terug te horen. Ook mooie, upbeat liedjes The Pharmacy en Souls Travel gaan die kant op.

Verrassend is de fraaie Moss-cover Previously Unreleased, waar Bettie Serveert vlekkeloos een eigen wending aan geeft – tevens een van de spaarzame momenten dat aanjager Molenaar zich in heeft moeten houden. De tijd wordt even genomen in ander hoogtepunt Calling, met een intro van grommende en feedbackende gitaren, stuiterende drums die daar plots onderdoor duiken tot aan een volop ronkend uiteinde. Die dik negen minuten is echt geen minuut te lang.

Het thema van de plaat wordt ook zo plezierig onbevangen benaderd: Pharmacy Of Love gaat deels over de chemische reactie die liefde eigenlijk is, en wat de gevolgen ervan kunnen zijn. Ander rustpunt Change4Me gaat over hoe de een binnen een relatie soms de ander wil veranderen. Iets wat voor Van Dyk niet hoeft: “I hope you never change for me.” The Pharmacy bestudeert die reactie van wat dichterbij.

Nadelen? Nu ja: de bondige speelduur misschien. Afsluiter What They Call Love voelt eigenlijk aan alsof Pharmacy of Love nog vol op stoom is, maar na ruim een half uur blijkt het al de eindhalte. Het voordeel daarvan is weer dat je alle reden hebt om Pharmacy Of Love op repeat te draaien; zonder vorige platen tekort te willen doen toch de beste Bettie Serveert sinds persoonlijke favoriet Dust Bunnies (’97). (****)

Komend weekend is Bettie Serveert op zowel Eurosonic als Noorderslag in Groningen te bewonderen. Op vrijdag 15 januari is de band te gast in De Wereld Draait Door op Nederland 3. De clubtour begint op 22 januari:

Clubtour
22 jan 2010 Het Bolwerk te Sneek
23 jan 2010 Fenix te Sittard