Review: The National – High Violet

“Sorrow found me when I was young. Sorrow found me, sorrow won (…) I don’t wanna get over you.” Zulke in zelfmedelijden zwelgende tekstregels zien er op papier misschien een beetje potsierlijk uit, maar wie sombere mompelzanger van Amerikaanse band The National Matt Berninger met roestbruine stem deze woorden daadwerkelijk hoort zingen, krijgt als vanzelf de koude rillingen over je rug.

Ook als je zelf niét zo’n gevoelige, melancholische geest bent, die net als (de personnages van) Berninger tegelijkertijd juist een beetje lijkt te genieten van het blijven hangen in gevoelens van neerslachtigheid of domweg liefdesverdriet. Niet over iemand heen willen komen, omdat die pijn ook iets verslavends heeft. Juist voor die mensen zal dit nieuwe, vijfde album High Violet een volgend meesterwerk in het oeuvre van de band zijn, nadat voorganger Boxer drie jaar terug ook al grote indruk maakte.

“What makes you think I enjoy being led to the flood?” vraagt hij meerdere malen in figuurlijke zin in Runaway, een van de ontroerendste liedjes op de plaat. Wel, de droevenis waar Berninger zelf zo graag in lijkt te blijven hangen in zijn teksten, om te beginnen. En ja, het kan heerlijk zijn om je daar als luisteraar aan over te geven en erin mee te gaan.

De zo bijpassend sombere stem van Berninger is dan absoluut bepalend voor de sfeer binnen de duistere ballades van The National, maar het zijn de broers Aaron en Bryce Dessner die samen wederom de muziek componeerden in deze elf nummers. Die waren duidelijk minder in een donker-romantische bui zoals op Boxer, maar in een wat somberder stemming, grilliger zelfs.

Dat hoor je vanaf de eerste tellen aan de muziek. Geen opening met warme, troostrijke pianoklanken zoals op de voorganger met Fake Empire, maar groezelige demo-gitaren en woorden van Berninger over een zekere Terrible Love, een nummer dat op een perfecte manier aanzwelt totdat de drums plotsklaps drie versnellingen hoger gaan en het totaalgeluid uitmondt in een bombastische wervelstorm.

De toon is gezet: op het zelfgeproduceerde High Violet klinkt The National zowel voller als wat ruwer dan voorheen, terwijl de bloedmooie melodieën geen seconde worden ondergesneeuwd. Momenten om lucht te happen zijn er dan nog het meest in de eerste helft, in soberder liedjes als Sorrow (waar die eerder genoemde tekstregels ook uit komen) en Anyone’s Ghost. De plaat bloeit vervolgens steeds verder open, met een onverwoestbaar tweeluik als middenstuk: het eerder gehoorde, angstige Afraid Of Everyone en zwoele single Bloodbuzz Ohio, een vreemd soort opzwepende, dwingende drive van bas en drums à la Joy Division erin.

De allermooiste tranentrekkers bewaart het vijftal echter vakkundig tot de finale: de gevoelige snaren worden volop beroerd met het troostrijk en subtiel met blazers gearrangeerde Runaway en het uitgesponnen England, een liedje over een liefde ver weg, van het soort waarvan het bijna vanzelf ook echt gaat regenen. Het grootse refrein van afsluiter Vanderlyle Crybaby Geeks is dan de doeltreffende genadeklap, nadat ook het subliem in elkaar stekende Conversation 16 al de nodige tikken heeft uitgedeeld. De uitroep “Cause I’m Evil” in het toch van de verstikking bevrijdende refrein gaat door merg en been.

Niet eerder ging The National zo diep in zulke rijk en zorgvuldig ingevulde nummers, op een plaat die als geheel per draaibeurt indringender en beter wordt. Dat noemen we ook wel een meesterwerk. (*****)

Het concert van The National op dinsdag 6 juli in Paradiso is al uitverkocht. Er is een show toegevoegd, op woensdag 7 juli in de Utrechtse Tivoli. De voorverkoop begint zaterdag 15 mei: tickets kosten 22,50 euro. Ook doet The National komende zomer tal van festivals aan, waaronder Roskilde, Haldern Pop en Lowlands. Niet te missen dus.

The National – Bloodbuzz Ohio (official video)

The National – “Bloodbuzz Ohio” (official video) from The National on Vimeo.

De stem van Berninger is dan absoluut bepalend voor de sfeer binnen de duistere ballades van The National, maar het zijn de broers Aaron en Bryce Dessner die samen wederom de muziek componeerden in deze elf nummers. Die waren duidelijk minder in een donker-romantische bui zoals op Boxer, maar in een wat somberder stemming, grilliger zelfs.

De allermooiste tranentrekkers bewaart het vijftal echter vakkundig tot de finale: de gevoelige snaren worden volop beroerd met het troostrijk met strijkers en blazers gearrangeerde Runaway en het uitgesponnen England, een liedje over een liefde ver weg, van het soort waarvan het bijna vanzelf ook echt gaat regenen. Het grootse refrein van afsluiter Vanderlyle Crybaby Geeks is dan de doeltreffende genadeklap. Niet eerder ging The National zo diep in zulke rijk en zorgvuldig ingevulde nummers, op een plaat die als geheel per draaibeurt indringender en beter wordt. Dat noemen we ook wel een meesterwerk. (*****)