Review: No Age – Everything In Between

Met z’n tweeën een zo vol en groot mogelijk punky noisepopgeluid met de nodige dromerige uitstapjes creëren? Duo No Age uit Los Angeles, bestaande uit drummer/zanger Dean Spunt en gitarist Randy Randall, heeft dit tot kunst verheven. EP-collectie Weirdo Rippers liet een lekker ruwe, nog zoekende band horen, die op eerste echte album Nouns (’08) helemaal leek te weten hoe het moest: geweldige doch vol rammelend gezongen songs maken en die gieten in bakken energie en gitaargeweld.

Voorafgaand aan het nieuwe album Everything In Between ging het roer al om op de Losing Feeling EP, waar de twee werkten met meer drumloops en dromeriger melodieën. Die wat ingehoudener, melodieuzer experimenten gemengd met de explosiviteit van Nouns komt nu tot volle wasdom op deze nieuwe plaat. Everything In Between is weliswaar lang niet zo in your face als het eerdere werk, maar grijpt je wel langzaam maar zeker klemvast bij je headbangende nekvel.

No Age knalt er hier dus niet direct vol in, maar houdt je eerst twee nummers bij een dromerig lesje. Life Prowler heeft een mooi licht-melancholisch ondertoontje in de fraaie melodie, terwijl zacht zagende gitaargeluiden voor de onderhuidse spanning zorgen in Glitter, een track die knap is opgebouwd uit drum- en gitaarloops. Waarna Spunt en Randall met Fever Dreaming (vast niet genoemd naar het Nederlandse, ter ziele Fever Dream, maar toch) pas echt onverwacht stevig uithalen. Zo slingert Everything In Between de luisteraar heen en weer van collage-achtige uitersten met lagen geluid op elkaar gestapeld, tot stevig rudimentair raggen, met inderdaad alles wat daar tussen in zit.

Dus is er plek voor enkele experimentele soundscapes (Katterpillar, het ontregelende Sorts), heftige gitaarclimaxen à la Dinosaur Jr., (Valley Hump Crash, het rauwe Shred and Transcend) en melodieuze, zachtaardiger en dromerige gitaarliedjes (het instrumentale Positive Amputation, Chem Trails). Dit alles in dertien nummers die altijd bondig zijn: niets komt boven de vier minuten uit. Aan tien minuten heerlijk doorijlen zoals groot voorbeeld Sonic Youth wel eens doet, waagt No Age zich kortom nog niet.

Wellicht dat dat voor de toekomst nog boeiend is voor de band. Voor nu pakt meer melodie ten gunste van de heftige punk-agressie bijzonder goed uit en heeft No Age met Everything In Between opnieuw een geweldige, spannende trip afgeleverd, waarin je enkele heren hevig uit je koortsdroom wordt geschud. (****)

No Age (+ Abe Vigoda) geeft op vrijdag 15 oktober een concert in Trouw te Amsterdam.

Meer cd-recensies op Alternative Blog.

No Age – Glitter (fan-video)