Concert: Ieder z’n eigen trip bij Sleepy Sun en Bear in Heaven

Bear In Heaven MelkwegJe publiek in een goede psychedelische trip brengen kan op verschillende manieren. Met wijds galmende, slepend trage en zinderende desertrock gemaakt in de heetste delen van Californië bijvoorbeeld, of anders wel met stuwende, bommetjevol klinkende elektropop uit het hippe Brooklyn. En vanuit dat oogpunt passen de Californische rockband Sleepy Sun en het New Yorkse Bear In Heaven (foto) prima bij elkaar op een double bill, zondagavond in een gezellig drukke oude zaal van de Melkweg.

De zes leden van Sleepy Sun uit San Francisco wisten op debuut Embrace al tal van liefhebbers in vervoering te brengen met zware, trage rocksongs die rechtstreeks uit de jaren zeventig leken te komen en toch eigentijds klonken. Op sterk en gedoseerder tweede album Fever van dit jaar is het groepsgeluid verder verfijnd en op scherp gezet, met ruimte voor subtiele rustpunten en slimme tempowisselingen, waardoor de hardere stukken nog beter doel treffen.

Zo ook op het podium van de Melkweg: de dynamiek tussen rustiger en steviger enerzijds en slepend langzame en snellere stukken anderzijds pakt nog effectiever uit dan voorheen. Schoonheid en brute kracht wisselen elkaar schijnbaar moeiteloos en vernuftig af. Terwijl de gitaristen geconcentreerd en scherp spelen, is het vooral mooi om te zien hoe frontduo Bret Constantino en kleine zangeres Rachel Fannan na verloop van tijd met de ogen gesloten volledig opgaan in de grooves en zware rockriffs, waar hun van een flinke afstand in de microfoons gezongen folky samenzang prachtig bij past.

Opwinding is er al vanaf het begin, zeker bij een onverwachte versnelling in openingsnummer Marina, waarin de bandleden tal van percussie-instrumenten uit een tas toveren en een exotisch ritme inzetten. De toon voor de rest van deze trip van een uurtje is dan gezet; en net als op plaat is ook hier het duizelingwekkende Sandstorm Woman de grootse finale. Rockmuziek wordt niet veel trager dan in de eerste vier minuten van dit magnum opus, waarna Sleepy Sun in de finale versnelling op versnelling stapelt, het publiek onverbiddelijk meezuigend in een psychedelische draaikolk. Wereldband, en op de Lowlands-zondagavond de ideale opwarmer op Charlie vóór Queens Of The Stone Age in Alpha.

Live nu al bijna net zo goed, maar wel op een compleet andere manier, is het New Yorkse trio Bear In Heaven, dat afgelopen voorjaar al enkele goed onthaalde optredens gaf in Nederland. Het eerste dat opvalt bij de opkomst: de snor is dit jaar helemaal poepiehip. Niet alleen de leden van Local Natives, ook Bear In Heaven-zanger Jon Philpot en gitarist/bassist Adam Wills op rechts hebben een wat viezig exemplaar laten staan. De aandacht daarvan is echter bij de eerste loeiharde klanken definitief afgeleid: de opmerkelijke mix van electropop, psychedelica, Massive Attack-achtige klanken en krautrock die de band laat horen op debuut Best Rest Forth Mouth, knalt live veel directer uit de zaalspeakers dan op plaat.

Dit is voor een groot deel te danken aan de erg goede drummer Joe Stickney, die als half in een trance de nummers stevig en zeer strak aanjaagt, vol met inventieve patronen, roffels en breaks. Hij vormt meteen de grootste attractie in de zorgvuldig opgebouwde setopener Beast In Peace. Maar vlak ook de met een opmerkelijk hoge stem gezegende Philpot niet uit, een stem die gevoelsmatig eigenlijk niet zo goed past bij zijn besnorde boevenkop. Maar indruk maakt hij ermee, zelfs als hij het grootste deel van de set achter zijn keyboards blijft staan, waar hij torenhoge muren van geluid uit tovert.

Na een energieke eerste helft met de snelste nummers (dansbare tracks Wholehearted Mess, Ultimate Satisfaction), haalt Bear In Heaven de voet iets van het gaspedaal met de tragere ‘hits’ You Do You en Lovesick Teenagers. Het betere trippen vangt aan met de geluidsmuren in langere nummers Dust Cloud en Deafening Love, waarna als extraatje nog een opvallende en felle cover volgt van Lindstöm & Christabelle’s Lovesick (zie ook onder).

Sterke, meeslepende optredens van beide spannende bands kortom, en dan zou het met met zowel Sleepy Sun als Bear In Heaven in principe alleen nog maar vooruit kunnen.

Bear In Heaven live – Lovesick (live in Northhampton)

Sleepy Sun, live in Brussel