Concertverslag: de HMH voelt bij Angus & Julia Stone als een klein zaaltje

Zelden zullen ‘kleine liedjes’ zo goed uit de verf zijn gekomen in de Heineken Music Hall als gisteren bij Angus & Julia Stone. Of tenminste, zo klein zijn de liedjes van het duo niet meer sinds ze voor hun nieuwste album, ook Angus & Julia Stone geheten, de handen ineen hebben geslagen met superproducer Rick Rubin. Dat neemt niet weg dat de show van de Australische broer en zus door slim gebruik van licht en de charme van Angus en Julia bijna voelde als een huiskamerconcert.

Julia is duidelijk de kletskous van de Stones, met een bijna onophoudelijke stroom anekdotes en flink wat geflirt met het publiek op de eerste rijen. Verlegen Angus laat echter liever de muziek spreken. Op een soortgelijke opmerking als zijn zus een aantal keer naar haar hoofd krijgt geslingerd, iets in de trant van ‘I love you’ antwoordt hij enkel met een besmuikt ‘oke’, om daarna weer door te gaan tot de orde van de dag. Toch legt Angus ook de nodige emotie in het optreden en is het venijn in zijn stem tijdens het nieuwe ‘Crash and Burn’ duidelijk hoorbaar.

Door de afwisseling tussen de meer rockerige nummers van hun nieuwe plaat en het folky materiaal van voorgangers A Book Like This en Down The Way krijgen broer en zus allebei de ruimte om hun ding te doen en de aandacht op te eisen. Hierbij is het vooral Julia die het voortouw neemt. Naast een prachtige versie van ‘For You’, met daarbij het verhaal dat ze het nummer ooit schreef voor een vriendje, die antwoordde met een metalachtig nummer genaamd ‘Go To Hell’, “so that was that” zoals ze het zelf omschrijft, speelt ze onder andere een cover van Olivia Newton-Johns ‘You’re The One That I Want” en het lieve ‘The Wedding Song’, nadat Angus vanwege een hoestbui even het podium moet verlaten.

Het staartje van de show wordt gevormd door het sterke ‘Heart Beats Slow’ van hun nieuwste en de publiekslievelingen ‘Yellow Brick Road’ en ‘Santa Monica Dream’. Hopelijk betekenen de dikke knuffels die broer en zus elkaar na afloop geven niet het afscheid van Angus & Julia Stone, dat er zonder Rick Rubin misschien al wel was gekomen, en kiezen ze er voor om naast hun soloperikelen ook gewoon samen muziek te blijven maken.