Concert: niemand charmeert en bezweert zo als Father John Misty in Paradiso

20151109_210247

Midden in ‘Bored In The USA’ zijgt hij ineen en roept hij Jezus aan, daarmee het voorbeeld volgend van ongetwijfeld een groot aantal voorgangers uit de tijd dat Paradiso nog als kerk fungeerde. Zo cynisch als de uitroep van Father John Misty midden in zijn commentaar op de American Dream en suburbia zal het vroeger echter zelden geklonken hebben, maar zoals we al op de meest atypische singer-songwriter plaat van het jaar hebben kunnen horen is een beetje cynisme Josh Tillman niet vreemd, net als voortdurende verwijzingen naar seks overigens.

Tegen de tijd dat we bij ‘Bored In The USA’ zijn aanbeland is Father John Misty al tien nummers, en minstens het dubbele aantal keren dat hij op zijn knieën op het podium ligt, onderweg. Tillman doet live wel wat denken aan Nick Cave; hij danst, rent, snauwt, grapt en zwiert zich vanaf ‘I Love You, Honeybear’ door de show heen. Dat nummer wordt meteen gevolgd door ‘Strange Encounter’, compleet met een aantal obscene gebaren, en de heerlijke synthpop van ‘True Affection’.

Live is goed te horen hoeveel groei Tillman onder zijn Father John Misty alter ego heeft doorgemaakt. Oudere tracks als ‘Only Son Of The Ladiesman’ en ‘This Is Sally Hatchet’ van debuut Fear Fun zijn conventioneler, singer-songwriter nummers met country en folk invloeden die we, ondanks de scherpe teksten, al wel eerder hebben gehoord. De tracks van I Love You, Honeybear spatten daarentegen van het podium af, met het tweeluik ‘Holy Shit’ en het nog harder dan op plaat stampende ‘The Ideal Husband’ als absolute hoogtepunten.

Cynisme dus. Father John Misty fulmineert in zijn liedjes tegen, in zijn ogen, belegen concepten als ‘ware liefde’, het huwelijk en het ideaalbeeld van ‘huisje, boompje, beestje’. Ook tussen de nummers door stapt hij niet uit karakter en laat hij weten dat hij het toch elke avond weer doet voor de woohoo’s uit het publiek. Tussen acht en negen begint het weer te kriebelen en trekt hij zijn $35 kostende H&M pak aan om weer aan zijn fix te komen. Aan het einde van het concert verandert er echter iets, als hij oprecht aan de mensen in de zaal vertelt dat zij een fijn publiek waren is het alsof er een masker afgezet wordt en we even de echte Josh Tillman te zien krijgen.

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>