DJ-Set Van De Week: DJ Cutler en Scott Down

Als je er een mix is, die je in ieder geval een keer in je leven moet hebben gehoord, dan is het deze wel. Geen dance, maar hiphop. Met de Beatles. Normaal gesproken probeer ik een zo recent mogelijke set uit te kiezen, maar dit is bijzonder. Een klassieker, een set die iedereen wel eens voorbij heeft zien komen. Een set, die elke DJ bestudeert, omdat het zo moeilijk is. Deze Ultimate Breaks And Beatles is een uur durende verkenning van de oude popmuziek. Alle b-kantjes van de Beatles, gemixt met de fijnste klassieke hip-hop. Niet om geinig te zijn, maar om een statement te maken: popmuziek is tijdloos, en her-gebruik is de uiteindelijke redding van de originaliteit.

DJ Cutler en Scott Down zijn zo beroemd geworden met deze mix, dat ze voortdurend in de juridische problemen zitten. De Beatles zijn nou eenmaal niet zo makkelijk te samplen, te coveren of te her-gebruiken. Maar het is wel muzikale geschiedenis. En dat is nou precies de wijze les die echte hip-hop ons leert: er is zoveel om van te genieten. Er is zoveel dat we uit onze stoffige buurt-platenzaakjes kunnen opvissen, om vervolgens eervol te her-gebruiken in een fantastische poging oude legendes niet verloren te laten gaan. Inmiddels, en dat is de ware catch van deze mix, is hip-hop natuurlijk net zo ancient geworden als de Beatles. En dankzij deze wereld-set worden KRS-One en de Beastie Boys en andere pioniers in hetzelfde mausoleum geplaatst als John Lennon en co.

Als dat nog niet genoeg reden is om deze DJ-Set van de Week te luisteren, is het wel het volgende: Zelden kom ik een set tegen waarin zo zorgvuldig is gegraven naar originaliteit. DJ Cutler en Scott Brown (volg ze hier) hebben de meest uitgelezen oude vinyl opgegraven. Niet zomaar een mash-up dus, zoals tegenwoordig iedereen kan. Maar echt een hele kast vol vinyl, twee draaitafels, en eindeloze muzikale kennis. Niet alleen de meest obscure b-kantjes van Beatles nummers worden gebruikt, maar ook stukjes interview, jazz en funk covers van Beatles nummers en hele goeie verwijzingen (voor de echte kenners).

Deze mix is de uitdaging die je nodig hebt als muzikale veelgebruiker. Ik ga het nog een keer zeggen. Als je ooit hebt gezegd dat je van popmuziek houdt, moet je deze mix in huis hebben. Hij is (uiteraard) niet meer te krijgen op vinyl, maar hier kun je hem downloaden. Ik ga hem niet plaatsen, omdat ik dan voor de rechter word gesleept. Maar ga naar deze mixcrate-pagina, en zet een kopje koffie. Druk op play en doe je ogen dicht. Mijn favoriete momenten zijn omstreeks 13 minuten en omstreeks 40 minuten. Je zult wel horen waarom. Zelden zul je nog twee zulke erudiete muzikale creativiteit bij elkaar horen. Deze DJ-Set van de Week is een tijdloos monument, een ode aan de hip-hop en aan de Beatles. Heel veel liefhebbers-lof voor Scott Down en DJ Cutler.

 

De platenmaatschappij van deze DJs is Lo Do Records, zij zeiden destijds, in 2009, het volgende over deze release:

 

Like the scores of musical sounds and ideas it is meticulously crafted from, Ultimate Breaks and Beatles belongs to nobody yet everybody. Composed of crates upon crates of Beatles records, obscure covers of Beatles songs, the entire 25 volume Ultimate Breaks and Beats series and plenty more, it is a celebration of record collecting, DJing, hip hop music, and above all, the unparalleled resonance and influence of both the almighty Beatles and the almighty Ultimate Breaks and Beats series. In the tradition of its two titanic subjects, the mix defies genre; at once spanning, re-contextualizing, and transcending everything from classical to blues to jazz to rock to rap in just over and hour. Unlike your neighborhood hipster laptop DJ’s latest trendy “mash ups”, there was absolutely no software, sequencers, or techno used here–just a ton of vinyl, two turntables, a mixer, and an 8 track…

 

En Jeff Miers, van de Buffalo News, zei er het volgende over:

 

No one, however, has done quite what Down and Cutler managed to do here. “Ultimate Breaks and Beatles” celebrates the enduring magic of the original music. But more importantly, it rescues the mash-up from the very real threat facing it — the danger of it becoming too trendy, too easy to execute, too much a product of the computer technology and not of the imagination.
“Breaks and Beatles” recontextualizes the art and the artifacts themselves, and if the Beatles’ music doesn’t actually need any assistance in retaining its relevance, Down and Cutler have managed to find new possibilities in that music.

 

 

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>