Live review: Pukkelpop 2012, dag 1

Wat weertype betreft waren de Belgische festivals van dit jaar extreem. Van dagelijkse regen en enorme moddervlakten op Dour naar drie zonovergoten en bloedhete dagen in Hasselt bij Pukkelpop. Wat de twee festivals wel gemeen hebben is de karrevracht aan goede bands op de verschillende podia. Hier onder tref je een verslag aan van dag 1 van Pukkelpop 2012 met onder meer Snoop Dogg, Django Django, Rustie en Nicolas Jaar.

Vanaf de dit jaar nieuw geopende festivalcamping B was het best een eind lopen naar het terrein, dus maar nét op tijd aangeland om Snoop Dogg te zien. Muzikaal kun je over de man zeggen wat je wilt, maar Calvin Broadus is en blijft een fenomeen. Al bijna twintig jaar meelopen in de top van de rapscene terwijl je eigenlijk niet echt (althans, niet volgens het boekje) kan rappen, en ook nog eens continu stoned zijn, is best een prestatie. De show op Pukkelpop was zoals je van Snoop kan verwachten: een typische greatest hits-show. Gin ’n Juice, The Next Episode, Hennesey ’n Buddah, Drop It Like It’s Hot: dit is wat demassa wil horen. Overigens niets van zijn nieuwe alter ego Snoop Lion. Hij is misschien een gemakkelijke crowdpleaser, maar hij had de sfeer er goed in en als je iemand al zijn schoonheidsfoutjes wil vergeven is het Tha Doggfather wel.

Dan door naar serieuzere hogeschool-indierock: Minus the Bear. Mooie boeking van de Belgische organisatoren wel. Een band die al jaren flink goede platen aflevert maar vreemd genoeg slechts spaarzaam in onze contreien te zien is (of ik heb iets gemist). Minus the Bear bewees het gelijk van de programmeur: de Club werd getrakteerd op een meer dan goede show. Vooral de kneiterstrakke ritmesectie stuwde de band bij vlagen naar grote hoogten. Eigenlijk is de zang het minste aan Minus the Bear. De neutrale stem van zanger Jake Snider is weliswaar niet storend maar voegt ook niets toe aan de fijn gecomponeerde muziek. De tent was matig gevuld maar zij die erbij waren hadden volgens mij geen spijt op dat moment even niet bij de speciaalbiertent (Affligem en Grimbergen gewoon voor 1 drankbon) te vertoeven.

In het voorbijgaan Santigold nog even L.E.S. Artistes (haar enige echt toffe nummer) horen zingen. Geen tijd om te blijven hangen want de Castello was waar het het leeuwendeel van die avond flink aan was. Te beginnen met Ghostpoet. Ghostpoet is Obaro Ejimiwie, een rapper/zanger/verhalenverteller die met een sfeervolle EP en dito album in de laatste twee jaar vooral in thuisland Engeland flink wat positieve publiciteit heeft gegenereerd. Live staat hij met een drummer, een gitarist en toetsenist op het podium. De drie creëren een dromigere sfeer die de bezielde raps van Ghostpoet gemeend en puur doen overkomen. Vooral de gitaar galmde rustig aan de psychedelische diepten in waardoor het woord ‘triphop’ nooit ver weg was. Een talent om te blijven volgen.

Toch nog even terug naar de Club voor dé indiehype van het jaar: Django Django. Met een zeer gezellig, maar stiekem smerig goed debuut op zak kwamen de vier Britten laten zien dat het live allemaal vrij goed overeind blijft. Het was allemaal behoorlijk jolig wel met hun felgekleurde hemden en nerdy enthousiasme, maar ze kregen wel mooi de tent aan het bewegen. ‘Default’ blijft een meesterlijke single en ze hebben nog meer knallers in huis die zo ongeveer het midden houden tussen Hot Chip en Yeasayer. Live is de samenzang misschien niet helemaal zo fijn als op album, maar een kniesoor die daar om maalt. Afsluiter ‘War’ (die met die sirenes) zette nog een keer de vlam in de pan.

Rustie staat op het podium als een maar matig geïnteresseerde typisch Schotse bloke. Stevig bier hijsend, wit gezichtje en vooral naar de knoppen van zijn laptop en bijbehorende apparatuur blijven staren. Maar wel knallen. En goed. Er stond meer dan genoeg dubstep op Pukkelpop 2012, maar Rustie is er een van bijzondere allure. Zijn sound heeft veel meer hiphopinvloeden dan die van de meeste anderen en zijn samplekeuze is behoorlijk afwijkend en vooral erg vet. Maar die bassen zijn uiteraard wel gewoon DIEP. Vergelijkbaar qua muziek en bíjna even goed als TNGHT op Dour 2012.

Nicolas Jaar speelde daarna, een flinke tegenstelling maar zeker geen teleurstelling. Hij bracht vooral veel sfeer. Jaar zelf zingt (af en toe) en legt een dik elektronisch tapijt neer waar een sterk vervormde gitaar en een saxofoon de accenten op inkleuren. Zweverige kost, maar een erg mooi geluid. Het kostte Jaar wel een minuut of twintig om het publiek in zijn wereld mee te sleuren, maar als je er eenmaal inzat kwam je er niet eenvoudig meer uit.

We sloten de dag af met Laurent Garnier die samen met Scan FX in de Boiler Room zijn project LBS kwam presenteren. Dit zou volgens het programmaboekje ‘Live Booth Sessions’, ‘Loud Bass and Samples’, maar ook eenvoudigweg ‘Laurent, Ben & Stephane’ kunnen betekenen. Geen idee wat precies de bedoeling was, maar het werkte in elk geval als een gek. Garnier is een echte veteraan in de dancewereld, maar allerminst gedateerd. Sterker: met een zeer vernuftig opgebouwde set die voornamelijk techno en (deep)house behelsde heerste hij alsof er nooit dubstep bestaan had.

De Pukkelpopdonderdag was trouwens echt propvol goede namen. Wat we nog misten die dag: Björk, Cloud Nothings, tUnE-yArDs, Nobody Beats the Drum, Social Distortion, Me First and the Gimmie Gimmies, Alt-J, The Jezabels, Hot Chip, Feist. Ai.

Klik snel op deze link om te lezen wat er op de tweede dag allemaal stond te gebeuren.