Live review: Pukkelpop 2012, dag 2

Ook op de tweede dag op de wei nabij Hasselt was er, hoewel iets minder dan op de openingsdag, genoeg te beleven. Vanwege de hitte hebben we het hoofdpodium (met tienduizenden bakken onder de brandende zon – sorry, Eagles of Death Metal) zoveel mogelijk vermeden. In de tenten was het iets beter te harden en kwamen we onder meer Grandaddy, Andy C en Carl Craig tegen.

De vrijdag ving aan met voor mij de grootste verrassing van Pukkelpop 2012: Vondelpark. Een wat vreemde bandnaam voor een stel piepjonge Londenaars, die lieten zien zeer talentvol te zijn. Ze hebben twee EP’s uit bij R&S records die best mooi zijn, maar live overtuigden deze bleke jongens des te meer. Muziek in een zweverige ambientstijl in de traditie van bijvoorbeeld Boards of Canada, James Blake of de eerdergenoemde Nicolas Jaar. Vondelpark doet het echter in een volledige bandopstelling met licht emotionele vocalen, drums, bas en gitaar. Wonderschoon. Een topprestatie voor zo’n jonge band.

Nina Kraviz had de naam de mooiste verschijning van het festival te zijn. Wij zijn inderdaad de laatsten om te ontkennen dat de Russische techno-dj het goed getroffen heeft in de genetische loterij. Maar ze heeft meer: een dikke set met donkere techno die werd gemengd met lekker smerige acid bijvoorbeeld. Ontzettend jammer dat het geluid zo zacht stond. We vermoedden dat het te maken had met de, ahum, onvolprezen Martin Solveig die na Kraviz helaas wel het volume vol mocht opendraaien.

Dan door naar het concert van Pukkelpop 2012: de reünie van de Amerikaanse cultband Grandaddy. Helaas heb ik de band nooit live mogen aanschouwen voordat ze er in 2006 mee ophielden. Grandaddy moet zoiets zijn als de ultieme kruising tussen Radiohead, Neil Young en Weezer. Nu zijn ze dus opnieuw begonnen, en hoe! Dit was duidelijk geen reünie in de zin van muzikanten op leeftijd die nog even een som geld komen afhalen. Grandaddy speelde vol bezieling en het resultaat was schitterend. Na een rustig begin trapten de vijf, waarvan alleen de stoïcijns onafgebroken met peuk in de mond doortikkende drummer nog een dikke baard draagt, het gaspedaal iets verder in. Het hoogtepunt werd uiteindelijk bereikt met het  fantastische’ He’s Simple, He’s Dumb, He’s the Pilot.’ Zanger Jason Lytle vertelde dat ze nog getwijfeld hadden of ze weer terug bij elkaar moesten komen, maar was dankzij het uitzinnige publiek nu wel overtuigd van hun gelijk. Zelden een uitspraak met een hoger waarheidsgehalte gehoord.

Later die avond kwam er nog een oudgediende het podium op. Carl Craig, die liveeen set in de geest van een van zijn eerste pseudoniemen ‘ 69‘  kwam draaien. Met een belachelijk lege Dance Hall voor zich -best vreemd voor deze technolegende uit Detroit- een ondankbare taak. Hij bracht het er niet slecht van af: een atmosferisch achtergrondgeluid en steeds iets meer beat, maar echt los ging het niet. Dat was wel het geval bij zijn Duitse tegenhanger Len Faki. In de Boiler Room, waar het, in tegenspraak met wat de naam doet vermoeden, dankzij sprinklers prettig koel was, vlamde de kale Berlijner. Zijn lompe stamptechno was echter wel erg eendimensionaal zodat het niet heel lang boeiend bleef.

Andy C maakte vervolgens wel zijn reputatie als onbetwiste koning van de drum ‘n bass waar. De Britse veteraan stond te draaien in een enorme futuristische constructie met daarop kleurige visuals geprojecteerd en zag dat het goed was. Hij wist in een bomvolle Dance Hall prima te variëren en jongleerde op zeer strakke wijze met echte old school drum’n bass, dubstep en jungle tot het publiek kletsnat van het zweet en met een gelukzalige glimlach op het gezicht de tent verliet.

Klik hier voor het verslag van dag 1 van Pukkelpop 2012