Interview: The Kevin Costners op zoek naar het perfecte liedje

The Kevin Costners
The Kevin Costners is geen ‘handige band'. Onhandig in de zin dat de leden bepaald niet bij elkaar om de hoek wonen, respectievelijk in Antwerpen, Nijmegen en Utrecht. "Dus als we al repeteren, doen we dit in Den Bosch", zegt zanger/gitarist Bouke Zoete vanuit Antwerpen. "Dat ligt voor ons allemaal min of meer centraal."

Het logistieke euvel heeft de vijfkoppige band er niet van weerhouden om met een piekfijn debuut op de proppen te komen. Come On In, zo luidt de nadrukkelijk uitnodigende titel van deze sprankelende gitaarpopplaat, verschenen bij Excelsior. Het eenvoudige doch doeltreffende recept: een dozijn heerlijk wegluisterende, pakkende gitaarliedjes van het soort dat Excelsior maar wat graag uitbrengt.

Dat de kritieken op Come On In overwegend positief tot heel goed zijn, maakt de frontman uiteraard gelukkig. "Bij iets milds negatiefs ben ik geneigd te denken ‘joh, wat een zeiksnor!'. Maar uiteindelijk worden er genoeg andere platen door iedereen afgekraakt. En dat is met Come On In niet gebeurd. We krijgen meestal drie tot vier sterren, wat goed tot heel goed is. Vijf sterren zou ook teveel van het goede zijn, dan heb je meteen een meesterwerk gemaakt dat je dan weer moet zien te overtreffen. Nee hoor, we zijn blij met de recensies, want uiteindelijk zijn wij ook maar een stel matig getalenteerde boerenlullen."

De geografische verspreiding van de bandleden is de reden dat de meeste liedjes op het debuut zijn ontstaan in Frankrijk. Om met z'n allen nieuwe muziek te maken reizen de vijf bandleden zo'n twee keer per jaar naar een klein Frans huisje, ergens in the middle of nowhere. Het is ook de plek waar The Kevin Costners feitelijk geboren zijn, niet vreemd dus dat een schilderij van het huis op de hoes van Come On In te zien is.

Meer dan een geweldige plek, vindt Zoete zelf, waar The Kevin Costners zo'n twee keer per jaar verblijven. In 2004 nog toen de band feitelijk nog niet bestond; drie vrienden begonnen toen maar wat muziek te maken. Het bleek het begin van de band te zijn. "Het was voor ons toen muzikaal meteen helemaal raak. Je hebt er helemaal niets, geen drukte, geen radio, geen tv of internet, helemaal niks. Er is ook niets of niemand in de buurt. Je zit er als het ware in je eigen cocon en kunt met z'n allen tot diep in de nacht doorspelen. Heel inspirerend, je wordt er ontzettend productief van. Op die manier zit het met de input voor de rest van het jaar wel goed."

De eerste optredens volgden snel, en binnen de kortste keren werden er prijzen in de wacht gesleept, zoals de Roos van Nijmegen en eind 2006 zelfs de Grote Prijs van Nederland. Zoete: "Prijzen op zich interesseren me geen bal, maar het was erg leuk om de Grote Prijs te winnen. Om groot succes is het muziek maken ons uiteindelijk niet te doen. Wij willen gewoon mooie liedjes maken. Wat dat betreft hebben we over Come On In geen twijfels. We zijn echt heel trots op die plaat." Werken met Frans Hagenaars, die veel Excelsior-releases produceert, bleek goed te werken. "Hij zei ons: ‘ga nu maar gewoon live spelen, het klinkt straks vanzelf goed'. En dat klonk het zeker, dat komt volgens hem omdat zijn studio gewoon relaxed is."

Wat The Kevin Costners echter veel meer bezighoudt dan opnametechnieken, zijn de zo goed mogelijke liedjes. Eigenlijk zijn The Kevin Costners altijd op zoek naar dat ene perfecte liedje. Wat moet zo'n perfect liedje volgens Zoete dan in zich hebben? "Het moet overeind blijven in z'n meest naakte vorm, dus als je het zingt met alleen een akoestische gitaar. Dan is het verder nog mooi als het aan de binnenkant van je hersenpan blijft kleven en als de tekst je misschien ook nog aan het denken zet." Staan er volgens deze vereisten dan ook twaalf perfecte popsongs op Come On In? "Nee, natuurlijk niet. Maar wel twaalf goede liedjes, dat durf ik wel van onszelf te zeggen."

Persoonlijke favoriet van Zoete is afsluiter The Lights, een wat spookachtig, verstild liedje, waarop Zoete dankzij wat galm op de vocalen een beetje klinkt als David Eugene Edwards van 16 Horsepower. "Dat nummer is voor mij heel bijzonder. Eigenlijk is het de oudste opname op de plaat, gewoon op een vier sporen-recorder opgenomen in dat huisje in Frankrijk. De sfeer in het nummer is zo goed, dat we besloten het gewoon zo op de plaat te zetten. Het is niet het beste liedje van de plaat, maar voor mij wel het meest bijzondere."

Zie ook:
- Review: The Kevin Costners – Come On In

 

facebook share facebook share

1 Reacties // Reageer

One thought on “Interview: The Kevin Costners op zoek naar het perfecte liedje

  1. Superschaap

    Ik heb twee weken geleden voor het eerst kennis mogen maken met The Kevin Costners tijdens het voorprogramma van Band of Horses in Tivoli (hier gewonnen en daarvoor nogmaals bedankt!).
    Leuk bandje en vooral het nummer Laid Me Loved Me blijft lekker hangen.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>