Interview: Geoff Barrow over Beak> en Portishead in 2010

Geoff Barrow heeft weer plezier in muziek maken. Na twee uit zijn brein ontsproten albums van Portishead in de jaren negentig, waarmee hij ongewild mede vooropliep in een door journalisten bedachte triphop-hype, durfde hij het zo’n drie jaar terug weer aan om met Portishead muziek te maken. Na derde ronduit magistrale plaat Third en een succesvolle wereldtournee, was het begin dit jaar zowaar tijd voor een spontaner, ongedwongener muzikaal project met bevriende muzikanten Billy Fuller en Matt Williams uit Bristol.

Begin januari begonnen ze met z’n drieen muziek te maken als Beak>, met het haakje aan het einde van de naam. Al spelend in de studio ontstond het de basis voor het titelloze debuutalbum, waarop volop wordt gestoeid met onheilspellende sfeerschetsen, claustrofobisch krautrockjams en flarden postrock. Een tournee begint in december: komende zaterdag 5 december krijgt het Rotterdamse Bazar Curieux-festival de primeur van het eerste, echte Beak>-optreden voor een groter publiek. Geoff Barrow kijkt er naar uit, vertelt hij zelf.

Vooruit, er zijn afgelopen herfst stiekem al twee kleinschalige optredens met Beak> geweest, om de dagenlange interviewsessies wat leuker te maken. “We hebben gespeeld in een platenzaak in Berlijn en een gallerij in Bristol”, zegt Barrow. “Maar in Rotterdam treden we dus voor het eerst op in een concertzaalsetting.” Wat we daarvan mogen verwachten? “Nou, in ieder geval niet het typische rock ’n rollconcert met een boel microfoons op een rijtje. Eerlijk gezegd weten we nog niet precies hoe het zal gaan. Reken in ieder geval niet op veel show, lichten of een echte performance, maar op drie kerels die domweg hun muziek maken. Het is niet de bedoeling dat we gaan repeteren, voor je het weet heb je een ingestudeerde rockshow. Niet dat we gaan improviseren, we spelen wel min of meer de nummers van de plaat na. Weet je, misschien zijn we wel veel beter op onze plek in platenzaken of galerieen.”

Verhalen over Barrow’s onverbeterlijke perfectionisme als het om de muziek van Portishead gaat, zijn er in overvloed. Daarvoor was in Beak> geen plaats. Jaren aan een nummer sleutelen? Geen sprake van, vertelt de Brit. “Het ging dit keer eens heel makkelijk. Begin dit jaar spraken ik, Billy en Matt af, stelden onze instrumenten op in de studio en gingen spelen. Ik op drums, Matt ging in de weer met keyboards en Billy speelt bas. Zodoende ontstonden er tijdens het spelen zo’n 25 nummers, van enkele minuten tot bijna een half uur lang. Jammen wil Barrow het noemen. “Daar heb ik toch andere beelden bij: dat een drummer een groove inzet, de gitarist speelt een loopje en dan krijg je er een saxofoonsolo bij die de hele dag duurt.” Met zoiets als verhoogde spontaniteit valt het volgens Barrow ook wel mee. “Alle nummers zijn wel min of meer geschreven, terwijl we ze speelden in de studio. Writing while playing, zo ging het.”

Tijdens de daadwerkelijke opnames legde de band zich enkele beperkingen op: alle muziek moest in een take worden opgenomen, zonder het gebruik van overdubs. Een paar keer repeteren vooraf was nog wel toegestaan. “En dan probeerden we na afloop meteen heel blij te zijn met het eindresultaat, meestal lukte dat aardig”, zegt Barrow. “Voor de plaat zijn er uiteindelijk twaalf nummers van de 25 stukken gekozen. En er is achteraf wel in sommige nummers geknipt, zodat een stuk van oorspronkelijk 25 minuten op de plaat uiteindelijk een minuutje of vijf duurt.” Voor Barrow was het nieuwe, erg verfrissende manier van werken. “Kijk, ik kan zeker heel snel een liedje schrijven. The Rip op Portishead’s Third was in principe in een middag en een avond geschreven. Maar dan komt de uitwerking, en ik wist maar niet goed waar het einde heen moest. Pas na maanden bewerken kwam ik uit op die synthesizerriedel waarmee dat nummer eindigt. Zo heeft het uiteindelijk veertien maanden geduurd voordat die track eens af was. Voor Beak> was zoiets beslist niet de bedoeling.”

De meeste nummers op Beak> zijn traag, aardedonker en vrij minimaal uitgepakt, op snellere, gejaagde tracks als I Know en Iron Action na, die aan een iets minder opgefokte versie van Canadese band Holy Fuck doen denken. Naar die band heeft Barrow nog niet eerder geluisterd. “Een goede reden om dat wellicht eens te doen.” Een melodieuzer stuk halverwege valt op, als een soort licht in de duisternis, in de vorm van Battery Point. “Dat nummer wijkt inderdaad behoorlijk af van de rest, maar het klinkt nog steeds als onze band. Matt bleef maar met die melodie spelen, en dat pakte mooi uit. Het is een stukje optimisme in de duisternis geworden, haha!” Ook opmerkelijk: Barrow zelf zingt hier en daar op de achtergrond. “Een aparte ervaring, het lag eigenlijk niet voor de hand dat ik dat zou doen. Billy en Matt zijn veel betere zangers dan ik.”

Beak> is uitgekomen op Barrow’s eigen label Invada Records en in Amerika op Ipecac, het label van Mike Patton. Daar zit volgens Barrow geen groot verhaal achter: “Hij zei: ‘ik vind het goed, mag ik het uitbrengen?’ En wij zeiden: ‘Yeah!’” Het trio besloot de plaat ook integraal te streamen op Bandcamp, waar de digitale versie ook voor zeven pond te koop is. Anderen de prijs laten bepalen, zoals Radiohead deed bij In Rainbows, was dat niet iets geweest? Daar ziet Barrow totaal geen heil in. “Kijk, ikzelf zit er dankzij Portishead warmpjes bij en in theorie zou ik het daarom moeten kunnen. Maar Billy en Matt zitten er niet zo warm bij als ik. Zij hebben gezinnen en hypotheken om te betalen. Dan heb je het volste recht om zelf te bepalen dat onze plaat via Bandcamp zeven pond kost om te downloaden. Het geld gaat dan meteen naar hen en mij, er is geen sprake van tussenpersonen, wel zo eerlijk. Voor kleine, beginnende bands is de verkoopmethode via Bandcamp daarom een fantastisch iets.”

Mogelijk volgt er begin 2010 nog een tourtje door Amerika voor Beak>, kleinschalig en zonder grote aankondigingen. Dus komen er bijvoorbeeld geen posters met daarop groot ‘Beak>, met Geoff Barrow van Portishead, want: “Ik heb totaal geen zin om te gaan spelen voor mensen die de muziek van Beak> totaal niet tof vinden.” Na een eventuele tour is het dan tijd om nieuwe muziek van Portishead op te gaan nemen. “Ja, dat gaat absoluut volgend jaar gebeuren.”

Maar of die muziek in de vorm van een album verschijnt, of op een andere manier, en of er een grote of kleinere platenmaatschappij aan te pas moet komen? Barrow heeft nog steeds geen flauw idee. Sinds Third is Portishead vrij van een platencontract of welke verplichtingen dan ook. “Ik heb eerlijk waar nog geen idee hoe ik het nu zou willen aanpakken. Bij een major gaan? Die verdienen dan flink wat geld aan je, wij krijgen 20 pence per verkochte plaat, maar je weet dat het met de marketing goed zit. Voelt toch niet helemaal goed, maar je wilt immers dat mensen weten dat je nieuwe muziek hebt gemaakt. Of toch bij een indielabel gaan? Zelf een plaat uitbrengen? Ik weet het echt nog niet.”

Een nieuw Portishead-album op Bandcamp zetten dan? Barrow volmondig en grijnzend: “Eh, nee! Daarvoor is Portishead dan weer veel te groot geworden.”

Beak> speelt zaterdag 5 december op Bazar Curieux, in de Maassilo in Rotterdam, om 22.30 uur in de Grote Zaal. Wie snel is, maakt nog een kansje om kaarten te winnen voor Bazar Curieux.

facebook share facebook share

1 Reacties // Reageer

One thought on “Interview: Geoff Barrow over Beak> en Portishead in 2010

  1. Maarten

    goed en leuk interview! mooi vertaald ook trouwens, 1 dingetje: het is iron acton :) Gaat een bijzondere show worden op Bazar lijkt me, ikzelf zie ze op 17 december in Deaf Institute in Manchester en daar kijk ik best wel naar uit

      /   Reply  / 
  2. Pingback: Bazar Curieux: alleen Monotonix-gekte vangt aandacht publiek echt | Alternative

  3. Pingback: Portishead levert nummer aan Amnesty: Chase The Tear | Alternative

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>