Recensie: Coldplay – Ghost Stories

Echtscheidingsplaten. We hadden er eerder dit jaar al twee van Lykke Li en The Black Keys. Waar Li echter haar liefdesverdriet omzette in een mooi persoonlijke album en Dan Auerbach van The Black Keys zijn frustraties er uitrockte, geeft Chris Martins break-up met Gwyneth Paltrow ons op Ghost Stories het muzikale equivalent van in een hoekje liggen huilen.

Coldplay zou na de bombast van Mylo Xyloto weer terugkeren naar zijn roots en de hoogtijdagen van Parachutes en A Rush Of Blood To The Head. In plaats daarvan krijgen we met Ghost Stories een album dat ook zomaar een soloplaat van Chris Martin had kunnen zijn en waarop Coldplay minder dan een band klinkt dan ooit.

Martin was met Ghost Stories bezig terwijl zijn huwelijk met Paltrow langzaam afbrokkelde en uiteindelijk op de klippen liep. Een dankbaar onderwerp natuurlijk, maar de echte pijn en wanhoop, die er ongetwijfeld geweest moet zijn, klinkt nergens echt door. In plaats daarvan komt Martin niet verder dan pathetische teksten als “I’ve lost you now/ You let me go/ But one last time/ Tell me you love me/ If you don’t then lie/ Oh, lie to me” op ‘True Love’.

De rest van het album verhaalt over verloren liefdes, tatoeages om de herinnering levend te houden (‘Ink’) en het niet kunnen loslaten (‘Always In My Head’). Verder waagt Coldplay zich aan zijn beste Bon Iver-imitatie op ‘Midnight’ en komt de bombast van Mylo Xyloto toch nog even om de hoek kijken op ‘A Sky Full Of Stars’. Deze samenwerking met Avicii valt echter vooral op vanwege de goedkope trancedeuntjes en het feit dat een dergelijke uitspatting totaal niet past bij de rest van Ghost Stories.

Single ‘Magic’ is één van de weinige lichtpuntjes op een verder tegenvallende plaat, waarin een beetje hoop doorschijnt en Martin laat weten dat hij het toch allemaal nog wel ziet zitten. “And if you were to ask me/ After all that we’ve been through/ Still believe in magic?/ Yes, I do/ Of course I do”. Hopelijk weet hij die magie op een volgend album weer te vangen.