Recensie: Swans – To Be Kind

Wie dacht dat Swans in 2012 met The Seer al zijn magnum opus had afgeleverd doet er goed aan To Be Kind op te zetten en de twee uur muziek die de band van Michael Gira op plaat heeft gezet te ondergaan. Ondergaan ja, want dit is niet even een plaat geworden die je tijdens het afwassen opzet.

Swans kwam na een stilte van 13 jaar overdonderend terug met eerst My Father Will Guide Me Up A Rope To The Sky en daarna The Seer. De band heeft in de tussentijd wel wat transformaties ondergaan, met als belangrijkste de toevoeging Thor Harris, de geweldige drummer van Shearwater en één van de pijlers onder de donkere kracht die tegenwoordig uitgaat van doom ’n gloom post-punkers.

Op To Be Kind zingt Gira niet zozeer als dat hij zijn bezwerende teksten scandeert. Op opener ‘Screen Shot’ bijvoorbeeld is de frontman zo bezig met zijn mantra “No need/ No hate, No will/ No speech” dat hij alles om zich heen lijkt te vergeten. Swans neemt ons daarna via ‘Just A Little Boy’ en het sinistere ‘A Little God In My Hands’ naar het centerpiece van de plaat.

‘Bring The Sun/Toussaint L’Ouverture’ klokt uiteindelijk op ruim een half uur en gaat van een soort tranceachtige status in het eerste deel naar een donkerder tweede deel waar Gira de naam van Toussant L’Ouverture, een achttiende eeuwse Haïtiaanse revolutionair, schreeuwt. Na deze krachttour neemt Swans iets gas terug met ‘She Loves You’, dat zelfs een gitaarrifje heeft en bijna ‘normaal’ post-punk nummer zou kunnen zijn, om op ‘Oxygen’ weer volledig te ontsporen en de luisteraar als het ware met een moker in het gezicht te beuken.

To Be Kind is niet voor iedereen. Gira schotelt ons iets meer dan twee uur van zijn zware en donkere wereld voor dat niet alle luisteraars evenveel zal kunnen bekoren. Voor wie het geduld heeft om mee te gaan in de waanzin van To Be Kind zal echter elke luisterbeurt weer wat nieuws te ontdekken zijn op dit monumentale werk.