Recensie: Fink – Hard Believer

fink

Fink, in het dagelijks leven Fin Greenall geheten, heeft sinds het begin van zijn muziekcarrière een interessante transformatie doorgemaakt. Hij begon zo’n vijftien jaar geleden als dj en producer die vooral actief was in de dub en triphop-scene. Zijn hart lag blijkbaar echter bij een andere stroming want in 2006 maakte hij op Biscuits For Breakfast de switch naar folk en singer-songwriter, een verandering die hem bijzonder goed is afgegaan.

Hard Believer is inmiddels Finks vijfde album in zijn nieuwe hoedanigheid en hij weet meteen vanaf het titelnummer te ontroeren. ‘Hard Believer’ wordt gevolgd door het breekbare ‘Green And The Blue’ en het donkere, sfeervolle ‘White Flag’. Hij zit overigens nog steeds bij het legendarische elektronische label Ninja Tune, wat de rijke arrangementen op Hard Believer hoorbaar ten goede is gekomen.

Fink lanceerde slim het mooie ‘Looking Too Closely’ als single, maar dat nummer is niet eens het beste wat Hard Believer ons te bieden heeft. Dat is namelijk het verhalende ‘Shakespeare’, een prachtig lied over hoe liefde alles behalve Shakesperiaans is, of juist weer wel aangezien Romeo & Julia natuurlijk in een tragedie eindigt, en waarbij vooral de pijnlijke waarheid “…and yet I learned nothing” er genadeloos ingehamerd wordt.

Tekstueel is Hard Believer sowieso een hele sterke plaat, met verder onder andere ‘Pilgrim’, ‘Too Late’ en ‘Keep Falling’. Fink levert met zijn vijfde een zeer sterk album af dat wel eens hoge ogen kan gooien als het tijd wordt voor de jaarlijstjes. Qua pure schoonheid komt er dit jaar tot nu toe in ieder geval nog weinig in de buurt van Hard Believer.