Recensie: The National documentaire ‘Mistaken For Strangers’

mistaken for strangers

“Having Matt as my older brother kind of sucks. Because he’s a rockstar and I am not. And it has always been that way.” Filmmaker Tom Berninger zet vlak voor het einde van de film in één zin de verhouding tussen hemzelf en zijn grote broer Matt Berninger neer in een zin die je niet meteen zou verwachten in een muziekdocumentaire. ‘Mistaken For Strangers’ is namelijk ook veel meer dan alleen maar een rockdoc, de film behandelt de band tussen broers en is meteen een coming-of-age verhaal voor filmmaker Tom.

The National wordt ook wel eens omschreven als een band of brothers. Aaron en Bryce Dessner spelen allebei gitaar in de band terwijl de broers Bryan (drums) en Scott (basgitaar) de ritmesectie vormen. Buitenbeetje is dan een beetje zanger en frontman Matt Berninger. Om hier verandering in te brengen nodigt Matt zijn negen jaar jongere broertje Tom uit om als roadie te werken tijdens de High Violet-tour, die The National door heel Europa en de Verenigde Staten voert.

Tom is in alles de tegenpool van zijn grote broer: als dertiger woont hij nog thuis bij zijn ouders, hij houdt van metal, vindt indierock ‘pretentious bullshit’ en weet eigenlijk niet zo goed wat hij wil met z’n leven. Zijn stiekeme ambitie is om filmmaker te worden en hij neemt dan ook zijn camera mee op tour.

Die tour loopt echter niet zoals Tom verwacht had. Hij is dan wel het ‘broertje van’, maar hij moet gewoon hard werken en komt erachter dat The National geen typische rockband is, de enige die elke avond dronken wordt is hij eigenlijk zelf. Vooral de scene waarbij tourmanager Brandon Reid vraagt of Tom alles klaargezet heeft, Tom dat beaamt en daarna door de gangen rent om water en handdoeken te regelen is daarbij veelzeggend.

Het duurt dan ook niet lang voordat Tom ontslagen wordt en thuis een inzinking krijgt, hij heeft weer iets verkloot. Vanaf hier wordt de film echter interessant, Tom komt er achter dat hij meer beelden van zichzelf heeft dan van de band en besluit het roer om te gooien. ‘Mistaken For Strangers’ focust zich daarna meer op Toms pogingen om nog wat te maken van de film, en ook meteen een beetje van zijn leven, en neemt daarmee een interessante wending.

‘Mistaken For Strangers’ is een pijnlijk eerlijke muziekdocumentaire, waarbij we niet alleen een inkijkje krijgen in het tourleven van The National, maar waar ook alle kleine broertjes ter wereld zich waarschijnlijk in kunnen vinden. De film onderzoekt de betekenis van muziek, kunst, zelfsabotage en broederliefde en wordt daarbij nog eens ondersteund door tourbeelden en een geweldige soundtrack. Niet alleen voor fans van The National maar voor muziek- en filmliefhebbers in het algemeen een absolute aanrader.