Recensie: Father John Misty – I Love You, Honeybear

Afgaande op de titel zou I Love You, Honeybear wel eens een hele zoetsappige plaat kunnen zijn. Gelukkig is dit niet het geval, Father John Misty heeft genoeg te melden. Dat is misschien ook wel één van de redenen dat hij drie jaar geleden de drumstokjes van Fleet Foxes, een band die prachtige muziek heeft gemaakt maar toch ook vrij braaf is, liet voor wat ze waren en zich volledig stortte op zijn solocarrière.

Die draaide overigens ook al aardig voordat hij bij Fleet Foxes plaatsnam achter de drumkit, met zeven soloplaten onder de naam J. Tillman, een afkorting van zijn voornaam Joshua. Drie jaar geleden onthulde Tillman voor het eerst zijn Father John Misty alter ego met het album Fear Fun, een fijne plaat waar nog wel de nodige groei in zat.

Dat heeft Tillman zich waarschijnlijk ook beseft. I Love You, Honeybear is in alles scherper, beter en eigenlijk ook grappiger. Over de liefde zijn al hele discografieën volgeschreven, maar Father John Misty durft openlijk toe te geven dat hij het allemaal niet zo begrijpt. Terwijl hij in de wolken was van zijn huwelijk met cinematografe Emma Carr kon hij niet anders over liefde schrijven dan op de donkerst mogelijke manier. Dit levert pijnlijk eerlijke nummers op als “I Love You, Honeybear” en “True Affection”, waar hij de akoestische instrumenten even opzij legt voor een ondersteuning van kale synth beats.

Waar I Love You, Honeybear qua thema vrij eenzijdig is, is dat muzikaal absoluut niet het geval. Father John Misty laveert van kaal en sober op het cynische ‘Bored In The USA’ en ‘Holy Shit’ naar de rocker ‘The Ideal Husband’, dat een commentaar vormt op het ‘huisje, boompje, beestje’-ideaalplaatje. Op ‘Strange Encounter’ laat hij juist weer horen toch wel wat opgestoken te hebben van zijn oude band, getuige de rijke folk op dat nummer.

Aangezien we voorlopig niets van Fleet Foxes hoeven te verwachten, frontman Robin Pecknold is bezig met een universitaire graad, is Father John Misty een meer dan goed alternatief. Hij heeft met I Love You, Honeybear een bijzondere en gevarieerde plaat gemaakt, die een stuk avontuurlijker is dan zijn oude band, maar er qua klasse aardig in de buurt komt.