Review: Kurt Vile – b’lieve i’m goin down

kurt vile

Het lijkt wel alsof ze het afgesproken hebben, maatjes Adam Granduciel en Kurt Vile. Om elk jaar een plaat uit te brengen die mee kan dingen naar de titel ‘album van het jaar’. Vile kwam in 2013 met Wakin On A Pretty Daze, vorig jaar gevolgd door Lost In The Dream van Granduciels The War On Drugs. Nu is daar b’lieve i’m goin down, Vile’s zesde soloalbum alweer, nadat hij in 2008 besloot om The War On Drugs helemaal aan Granduciel over te laten en solo zijn ding te gaan doen.

Waar Wakin On A Pretty Daze nog gevuld was met prettige, ontspannen gitaarrock, daar heeft Vile voor b’lieve i’m goin down gekozen voor een intiemere aanpak. Zoals hij al in een interview aanwees; zijn nieuwste is donkerder, een album van de nacht, die grotendeels tot stand kwam in de uren nadat zijn vrouw en twee kinderen al in bed lagen en Vile zich alleen met een gitaar neerzette op de bank om wat te spelen.

Hier kwam hij tot de iets vernieuwde sound van b’lieve i’m goin down, met iets meer folk en singer-songwriter elementen en wat minder van de reverb die de slacker-rock van Wakin On Pretty Daze zo kenmerkte. Wat wel hetzelfde gebleven is, is Vile’s lijzige en nonchalante zang en diens rake, en vaak grappige, observaties. Zo vertelt hij in fijne, rockende opener ‘Pretty Pimpin’ dat hij eigenlijk alleen maar lol wilde trappen, zijn leven wilde lijden als een “son of a gun”. Dingen liepen helaas anders en soms duurt het even voordat hij doorheeft wie er terugstaart als hij in de badkamer in de spiegel kijkt.

Het daaropvolgende ‘I’m An Outlaw’ laat Vile op zijn meest country horen, terwijl hij verder mijmert op ‘That’s Life, tho (almost hate to say)’, met de prachtige observatie “The laws of physics have shown that a man must walk through life via peaks and valleys”, en ‘Life Like This’.

b’lieve i’m goin down laat een Vile horen die zijn plekje lijkt te hebben gevonden, niet bang is om zich door te ontwikkelen en het zelfvertrouwen heeft om zijn succesplaat Wakin On A Pretty Daze op te volgen met een goeddeels akoestisch meesterwerk, dat kwetsbaar klinkt, maar ook weer hoopvol. Hij overpeinst het leven en weet dat om te zetten in rake gitaarliedjes, en dat all in a daze work.