Recensie: Kurt Cobain – Montage Of Heck: The Home Recordings

kurt cobain

Na het succes van de onderhoudende, zij het wat lange, documentaire Cobain: Montage Of Heck kon een losse release van de soundtrack eigenlijk niet uitblijven. Regisseur Brett Morgen hield persoonlijk de touwtjes in handen en koos eenendertig nummers uit de uitgebreide thuisopnames die Kurt Cobain tussen 1987 en zijn dood in 1994 op band slingerde, met de belofte dat het niet slechts zou gaan om ‘restjes en onbelangrijk weggegooid materiaal’.

Nu Montage Of Heck: The Home Recordings het licht heeft gezien valt er slechts te concluderen dat Morgen zich niet aan die belofte heeft gehouden. Zo hier en daar zit er wat interessants tussen de opnames, met vroege versies van bijvoorbeeld ‘Something In The Way’, een fraaie cover van Beatles-hit ‘And I Love Her’ en andere experimenten die duidelijk een tussenstop zijn op de weg naar wat later de sound van Nirvana zou worden.

Vaker gaat het echter om totaal onluisterbare onzin die nooit bedoeld is om het daglicht te zien. ‘Beans’ is bijvoorbeeld een (niet echt) lollig liedje over het eten van bonen, waarvan Cobain volgens de overlevering nog geprobeerd heeft het op Nirvana-debuut Bleach te krijgen, en het bijna drie minuten durende ‘Reverb Experiment’ is, je raadt het nooit, een golf van reverb.

De meeste van deze demo’s en andere ongein zijn opgenomen in de tijd dat Cobain werd onderhouden door zijn toenmalige vriendin Tracy Marander, die, zoals we in de docu hebben gezien, daar niet zo’n probleem mee had omdat hij thuis altijd bezig was met het maken van muziek. Deze muziek leidde uiteindelijk tot het geluid van Nirvana, maar afgaande op Montage Of Heck: The Home Recordings was dat in die tijd nog ver weg. Als Marander alles gehoord had wat haar vriendje in die tijd aan de band toevertrouwde zou ze er waarschijnlijk wel eerder bij Cobain op aan hebben gedrongen om een normaal baantje te zoeken.

Zelfs voor de grootste fans bieden The Home Recordings een wel heel schrale oogst, waarvan duidelijk is dat Morgen het onderste uit het vat heeft geschraapt. Laten we in ieder geval hopen dat die nu helemaal leeg is.