Live review: Metz in Paradiso, Amsterdam

Metz is het type band dat met recht het predicaat power trio mag dragen. De Canadese band kwam dat vanavond in ons land demonstreren  en dat resulteerde in een vlammende maandagavond in Amsterdam.

Dit wordt een korte recensie, analoog aan de duur van het optreden van de noisecoreband uit Toronto. De bovenzaal van Paradiso was goed gevuld om de eerste Nederlandse show van Metz te aanschouwen. Debuutplaat Metz van halverwege vorig jaar werd zeer goed ontvangen en kwam terecht in verschillende jaarlijstjes boven drijven.

Metz speelt een rauwe, agressieve bak herrie, waarbij referenties naar nineties voorgangers als  Drive Like Jehu en Shellac al uitgebreid door de critici gebezigd zijn. De show in Paradiso was echt noise zoals noise bedoeld is. In een kleine drie kwartier (geen voorprogramma, geen toegift) werden alle nummers van de debuutplaat er met veel energie doorheen geramd. De commentaren van de band tussen de nummers door beperkten zich tot statements als ‘bedankt voor het komen’ en ‘het volgende lied heet …’. Gitarist/zanger Alex Edkins heeft ook live een goeie rauwe schreeuwstem en gaf zich volledig zodat aan het einde van het optreden het zweet langs zijn brillenglazen stroomde.

De drummer van Metz is van het type houthakker (in de goede zin van het woord) en de wild springende bassist legt het fundament onder de herriemuur. Door alle distortion zijn de riffs van Edkins nog verbazingwekkend goed te onderscheiden en af en toe komen er messcherpe breaks in de nummers voor. In het begin had Metz wat moeite het publiek in beweging te krijgen, maar vanaf zo ongeveer halverwege kwam daar verandering in. De drie lieten het achterste van de tong pas zien tijdens een allesvernietigende versie van ‘Wet Blanket,’ waarbij Edkins over een minutenlang voortdurende oorverdovende ruis alle frustratie uitschreeuwde.

Als deze band nog eens in uw buurt is: gaat dat zien.