Live review: Dour 2012, dag 1 en 2

Om Dour 2012 in één woord samen te vatten: modder. Maar er was meer: Dit European Alternative Music Event in Wallonië bracht vier dagen lang het beste van de onderstroom van de meest uiteenlopende genres.  Ondanks het verschrikkelijke weer was de sfeer top. Lees hier het verslag van dag 1 en 2 met onder meer Franz Ferdinand, Mos Def & Talib Kweli, Caribou, Squarepusher en Mount Kimbie.

Op de Dour-donderdag, toen de zon nog af en toe scheen, trokken we eerst naar de Belgische rijzende ster School is Cool. Deze groep wordt vaak vergeleken met Arcade Fire, en niet zonder reden. Debuut Entropology staat vol met uitbundige artpop en is in de lage landen zeer positief ontvangen. School is Cool speelde goed, maar kreeg het publiek pas echt mee bij het laatste nummer, waarbij leden van Great Mountain Fire ook een nootje kwamen meespelen.

We hadden onze twijfels bij het programmeren van Black Box Revelation op hoofdpodium. Zou de vuige bluesrock van het duo niet beter in een kleinere setting tot zijn recht komen? Nee dus. Ondanks de summiere bezetting met alleen gitaar en drum vulde het geluid van Black Box Revelation het hele veld. Rammend op zijn gitaar, solerend en goed bij stem toonde Jan Paternoster zich de ware rockster van Dour. Je zou zomaar vergeten dat deze jongens pas 23 en 21 jaar oud zijn.

Caribou had meer moeite op gang te komen. Het eerste kwartier klonk het stemgeluid van Dan Snaith vals en mede door de storende pauzes na ieder nummer wist hij het publiek niet te hypnotiseren zoals zijn muziek dat op plaat wel kan. De vier in het wit gestoken bandleden stonden dicht bij elkaar op het podium en leken meer met zichzelf bezig dan met de Clubcircuit Marquee. Aan het einde van de set redde Caribou het optreden nog enigszins door de hits ‘Odessa’ en ‘Sun’ nagenoeg perfect uit te voeren.

Door de drukke programmering slechts een halve show van Franz Ferdinand kunnen meepakken. Live brengt Franz Ferdinand niet veel extra, maar de band beschikt over zoveel goede songs dat ze altijd en overal kunnen scoren. Dat deden Alex Kapranos en kornuiten dan ook: ‘Take Me Out’, ‘The Dark of the Matinee’ en ‘Feeling Kind of Anxious’ klonken in elk geval weer fijn.

De show van de avond werd verzorgd door Squarepusher. De aankondiging loog er niet om: vintage rave set met nieuwe lichtshow op een gigantisch LED-scherm. Dat hebben we geweten. Squarepusher ging te keer met totaal gestoorde breakbeats zoals alleen hij dat kan. Hierbij putte hij vrijwel alleen uit het dit jaar verschenen Ufabulum. De futurische visuals die reageerden met een lichtgevende helm op Squarepushers hoofd maakten dit optreden helemaal af. Jammer was dat hij het na een dikke drie kwartier nodig vond de basgitaar erbij te pakken en daar volledig overstuurde riedeltjes op te spelen die niet echt ergens naartoe gingen.

Daarna was het tijd voor techno. De Zweed Adam Beyer wordt gezien als een van de toppers in het genre en kwam op Dour even demonstreren dat dat inderdaad klopt. Zijn set was duister en hard, maar met genoeg oog voor detail. Zijn opvolger Max Cooper pakte het lichtzinniger aan, met meer kleurrijke, bijna zweverige melodie in zijn muziek. Toch viel er ook bij hem nog af en toe flink wat te stampen.

Dag twee begon met een potje frisse hiphop met een flinke dosis funk. A.S.M. (A State of Mind) bestaat uit een Engelsman, een Duitser en een Duitse Canadees en hun (overigens ‘gewoon’ Engelstalige) rap wordt ondersteund door een DJ en drie blazers. De groep bouwde een mooi feestje in de Dance Hall. Een ander zeer fijn feestje vond luttele ogenblikken later plaats in de Magic Soundsystem. Daar speelde Kanka, pseudoniem van een Franse dub creator die live wordt bijgestaan door een bassist. Dub dus: zéér diepe baslijnen, een constante upbeat en de karakteriserende samples met ontzettend veel delay. Misschien niet het meest gevarieerde genre, maar Kanka had een mooie opbouw in zijn set en liet de beats en bassen flink doorklinken waardoor er maar weinigen stilstonden.

Mount Kimbie gaf eind vorig jaar een adembenemende show in de kleine Utrechtse EKKO maar verzoop helaas in de Balzaal op Dour. Mede door het slechte geluid (de bastonen overstemden vrijwel alles) verdween iedere nuance uit de normaal zo sfeervolle ambient sample-electronica van het duo. Hoe je een grote festivaltent wél vakkundig inpakt met elektronische muziek die het vooral van subtiliteit moet hebben liet Pantha du Prince zien. Wát een sfeer zette deze man neer. Zijn warme mix van ambient, minimal techno en house bleek naast fijn voor de zintuigen ook nog uiterst dansbaar. Misschien wel het beste van Dour 2012.

Dat kan niet gezegd worden van Blackstar (Mos Def & Talib Kweli). De twee rappers hebben een grote reputatie, al dateert die alweer van wat jaartjes terug. Blackstar voldeed niet echt aan de verwachtingen. Vooral Mos Def rapte zwak. Daarbij: de dj de eerste twintig minuten van je show van een uur laten volspelen met hiphop classics, zonder zelf op het podium te verschijnen, kun je niet maken.

De Engelse dubstepper Caspa mag een pionier in het genre genoemd te worden. Live kwam Caspa echter anders uit de hoek. Harder vooral. Na eerst (met MC) een half uurtje degelijke dubstep te hebben gedraaid leek hij er klaar mee te zijn. De MC verdween van het podium en de muziek ging over tot bijna hardstyle-achtige herrie. Dat was even leuk maar na een tijdje waren de benen moe en ging het net wat te lang door.

Als afsluiter nog gekeken naar het tot dan toe voor mij totaal onbekende The Chain. Deze show behelsde acid en techno, maar met wel zeer aparte twists. Wat dacht je van afsluiten met Psycho Killer van Talking Heads en daarna bij wijze van toegift een paar foute 80s hits opzetten?

Lees hier verder voor dag 3 en 4.