Recensie: Wild Beasts – Present Tense

wild beasts

Het sterke punt van Wild Beasts was altijd de vocale dynamiek tussen zanger Hayden Thorpe en bassist Tom Fleming. Flemings diepe, donkere stem vult Thorpe’s hoge falset perfect aan, waardoor de nummers van Wild Beasts naar een hoger plan getild worden. Op Present Tense gaat de band hierin een stap verder, terwijl de toevoeging van synthesizers en piano voor een nog rijker geluid zorgt.

Waar voorganger Smother vooral verhaalde over romantiek en de problemen die daarbij horen is Present Tense, ook gezien de titel, meer geschoeid in het heden. Mantra van opener “Wanderlust”, “Don’t confuse me with someone who gives a fuck”, laat al horen dat Wild Beasts boude uitspraken niet schuwt, terwijl Fleming in “Daughters” oproept tot revolutie.

Thorpe, op eerdere albums de absolute frontman, lijkt op Present Tense een stapje terug te hebben gedaan om meer ruimte te maken voor de diepere stem van zijn bassist. Terwijl Thorpe nog genoeg ruimte krijgt om te uit te blinken laat Fleming op verschillende tracks horen dat ook hij de band moeiteloos kan dragen. Waar de bassist op “Daughters” en “New Life”, twee van de beste nummers van de plaat, de vocale taken op zich neemt vormt juist “A Simple Beautiful Truth” één van de absolute hoogtepunten van Present Tense vanwege de samenkomst van beide zangers.

Wild Beasts laat met Present Tense horen dat zij na doorbraakplaat Smother nog veel meer in hun mars hebben. De synthesizers voegen daadwerkelijk diepte toe aan het geluid van het kwartet uit Kendal, terwijl de keuze om Fleming meer op de voorgrond te laten treden ook goed uitpakt. Waar Thorpe in “A Simple Beautiful Truth” “There’s a beauty out there, you just gotta know where” zingt, blijkt Wild Beasts deze schoonheid al lang gevonden te hebben.