Boekrecensie: Pieter Steinz en Bertram Mourits – ‘Luisteren &cetera – het web van de popmuziek in de jaren tachtig en negentig’

… dan moet je dít eens luisteren… is de gedachte waarmee auteurs Pieter Steinz en Betram Mourits aan hun ‘Luisteren &cetera – het web van de popmuziek in de jaren tachtig en negentig’ begonnen. ‘Als je dit goed vindt moet je dit ook zeker eens proberen’, zeg maar. Ze doen dit aan de hand van vijfentwintig albums die in die twee decennia een belangrijke rol hebben gespeeld, al ligt het zwaartepunt van het boek, met zeventien van de vijfentwintig platen, duidelijk in het oudste decennium van de twee.

Een ambitieus doel dus, maar is het de auteurs ook een beetje gelukt om orde te scheppen in ‘het web van de popmuziek’? Het antwoord daarop is tweeledig. Zoals Steinz en Mourits in het voorwoord aangeven zijn vijfentwintig albums natuurlijk veel te weinig om een goed beeld te geven van de muzikale ontwikkelingen in twee hele decennia. Aan de andere kant komen ze wel met een leuk idee door elke plaat te laten vergezellen door een schema met daarop invloeden op de artiest, alle platen die een artiest heeft gemaakt en andere artiesten die daardoor weer zij beïnvloed.

Uit de jaren ’80 worden bijvoorbeeld Closer van Joy Division (waar Unknown Pleasures misschien een logischere keuze was geweest), My Life In The Bush Of Ghosts van David Byrne & Brian Eno, The Queens Is Dead van The Smiths en The Joshua Tree van U2 besproken. Hoewel Steinz en Mourits ‘grotere’ albums als die van Michael Jackson, Madonna en Prince niet schuwen zijn ze duidelijk beter op hun plaats in de alternatievere hoek. Hun verhaal over Sign o’ The Times van Prince is bijvoorbeeld een warrig relaas over seksualiteit en ook het stuk over Jacksons Thriller biedt weinig nieuwe inzichten.

De besproken albums, waarvan in de jaren negentig onder andere Jeff Buckleys Grace, Definitely Maybe van Oasis en OK Computer van Radiohead langskomen, worden vergezeld door bredere informerende verhalen over muziekstromingen en andere popfenomenen. Deze stukjes variëren van interessant (new wave, grunge en triphop) tot eigenlijk overbodig (een vaag verhaal over ‘adult contemporary’ bijvoorbeeld, waarbij aan het einde nog steeds niet echt duidelijk wordt wat de auteurs precies willen zeggen).

Dat neemt niet weg dat Steinz en Mourits een heel eind komen om het web van de popmuziek te ontwarren. Naast de stukken over belangrijke albums, waarbij iets meer aandacht voor de jaren negentig wel op zijn plaats was geweest, zijn de schema’s met invloeden het leukste onderdeel van ‘Luisteren &cetera’. Hier komen natuurlijk wel vaak dezelfde namen in terug: The Beatles, David Bowie en Bob Dylan hebben een grote invloed gehad op de muziek, terwijl bands als Talking Heads en The Clash belangrijk zijn geweest voor de wat alternatievere kant van de popwereld.

Steinz en Mourits hebben een interessant boek geschreven waar elke muziekliefhebber wel mee uit de voeten zal kunnen. Een boek dat acts als The Decemberists, Modest Mouse en Arcade Fire aanraadt aan een groter publiek heeft bij mij sowieso al wel een streepje voor.