Recensie: Modest Mouse – Strangers To Ourselves

modest mouse 2

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Strangers To Ourselves is niet de magistrale comeback waar we na acht jaar op gehoopt hadden. De nieuwste van Modest Mouse kent een lange aanlooptijd (de band was met hun nieuwe plaat bijna net zo lang bezig als de elf jaar waarin de vorige vijf platen werden uitgebracht) en er werd wel gevreesd dat de inspiratie van frontman Isaac Brock op was.

Nu Strangers To Ourselves eindelijk daar is kunnen we stellen dat het ook weer niet zo erg was. Nee, de nieuwste van Modest Mouse is nergens echt innovatief of geïnspireerd, maar klinkt wel gewoon als Modest Mouse, ondanks dat Brock het dit keer helemaal zelf moest doen na het vertrek van bassist en medeoprichter Eric Judy.

De singles die we voor de release van het album al te horen kregen behoren tot de sterkste tracks van het album, met ‘Lampshades On Fire’, dat eigenlijk alles in zich heeft wat Modest Mouse goed maakt, als absolute topper. De band wisselt andere sterkte nummers als opener ‘Strangers To Ourselves’, ‘Ansel’ en ‘Coyotes’ af met een absolute misser als ‘Pistol (A. Cunanan, Miami, FL. 1996)’ dat met zijn rare zang en Timbaland-achtige beats misschien wel het slechtste nummer is dat Modest Mouse ooit op plaat heeft gezet.

Strangers To Ourselves is verder geen onplezierige zit, zij het wat aan de lange kant. ‘The Best Room’ is een lekker popliedje in de trant van Modest Mouse’s grootste hit ‘Float On’ en ook ‘Wicked Campaign’ en ‘Shit In Your Cut’ zijn niet onaardig. De plaat voelt echter niet alsof de band haar hele ziel en zaligheid er in gestopt heeft en is niet meer dan een consolidatie van de positie van Modest Mouse als één van de grote alternatieve rockbands van dit moment. Hopelijk weet de band ons later dit jaar wel weg te blazen met een opvolger waarvan Brock heeft gezegd dat hij er zo snel mogelijk aan gaat komen.