Recensie: John Martyn met Heaven And Earth

Legendarische liedjesschrijver John Martyn is alweer een tijdje dood. Maar deze zomer kwam zijn laatste werk pas uit: Heaven And Earth. Jeroen Bakker luisterde er voor ons naar. Hier is wat hij ervan vond.

JOHN MARTYN – HEAVEN AND EARTH

De bijna drie jaar geleden overleden John Martyn wordt nog altijd tot één van de belangrijkste muzikanten in de Britse folkscene gerekend. Martyn, goed voor ongeveer vijftig uitgebrachte platen, stond bekend als een avonturier die op onnavolgbare wijze autobiografische elementen in zijn muziek wist te verweven: “Sommigen houden een dagboek bij, ik maak platen”, zei hij ooit tegen een journalist.

Het belooft niet veel goeds wanneer John Martyn een verkrampte poging doet om als Tom Waits te klinken op de eerste track van Heaven And Earth, het album dat pas na zijn overlijden kon worden afgerond. In de achtergrondvocalen is Phil Collins te horen en dan kunnen voorzichtig de eerste conclusies getrokken worden. De flauwe combi van jazz, folk en een beetje rock weet maar moeilijk de aandacht vast te houden.

Met het stel geschoolde muzikanten om hem heen is de kwaliteit weliswaar gewaarborgd maar zelden wordt het niveau bereikt van zijn laatste, nog bij leven uitgebrachte On The Cobbles waarin Martyn zijn hele ziel en zaligheid wist bloot te leggen. Het is bizar en triest te moeten constateren dat de eens zo baanbrekende singer/songwriter naar dit bedenkelijke niveau is afgegleden.

Tekst: Jeroen Bakker

Tracklist:

1. Heel of the Hunt