Recensie: Pink Floyd – A Foot In The Door

.

door Yorick Smakman
.
.
Een nieuwe Pink Floyd compilatie
.

De nog levende leden van Pink Floyd, de band die vooral in de jaren ’70 grootse successen behaalde en nog altijd door veel mensen gewaardeerd en veel geluisterd wordt, heeft besloten hier nog maar eens wat extra geld uit te slaan. En geheel in de stijl van Pink Floyd wordt dit groots aangepakt. Er zijn natuurlijk genoeg mensen die toch alles wat los en vast zit kopen wat van de hand van Pink Floyd komt. En dat komt mooi uit, want vrijwel het gehele oeuvre wordt opnieuw uitgebracht, “digitally remastered” uiteraard, wat dat ook moge betekenen. Afgelopen week is er alvast een opwarmer uitgebracht, in de vorm van een best of album, A foot in the door geheten. Over de liedjes is weinig te vermelden, die zijn namelijk allang bekend, en het is naar je eigen smaak of je dit als de beste Pink Floyd nummers beschouwt of niet.

.

Dark Side Of The Moon

.

Ik ben van mening dat sommige liedjes er niet op hadden gehoeven en andere juist wel. Het is duidelijk dat The dark side of the moon weer als beste album wordt beschouwd, want de helft van dat album is te vinden op deze compilatie. Dat is niet erg verrassend en ook niet erg gewaagd, aangezien er van The dark side of the moon ongeveer 45 miljoen exemplaren zijn verkocht. Overbodig is het wel, deze plaat is namelijk al twee keer opnieuw uitgebracht, maar ook dat past geheel in de lijn van A foot in the door. Er is namelijk sowieso al een best of cd van Pink Floyd, Echoes. Deze geeft een meer compleet beeld van wat Pink Floyd gedaan heeft, maar op nóg een best of ongeveer dezelfde nummers uitbrengen, dat gaat blijkbaar zelfs Pink Floyd te ver. Daarom staan er ook een paar nummers op deze plaat die iets minder bekend zijn, wat vast goed bedoeld is, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

.

Reminder

.

A Foot in the door is dus nog maar het topje van de ijsberg van al het “nieuwe” uitgebrachte werk dat er aan zit te komen van Pink Floyd. Zelfs ik, als Pink Floyd fan, zal dit aan me voorbij laten gaan. Er worden allerlei andere versies van bestaande nummers beloofd, en omdat de twee belangrijkste bandleden, Roger Waters en David Gilmour, pas sinds kort weer door één deur kunnen, zal er ook wel een soort wereldtour aankomen waar alle bekende nummers tot in den treure opnieuw ten gehore bracht zullen worden. Maar eerst is er dus A foot in the door, zelfs als je Pink Floyd nog niet kent en een beeld van hun muziek wil krijgen, zou ik deze cd niet aanschaffen, Echoes is een betere compilatie, maar het positieve aan A foot in the door is dat het een soort reminder is van hoe goed Pink Floyd is, of was.

.

Tekst: Yorick Smakman

.