Leuk en aardig, alle relevante muziekmagazines die wel even zullen bepalen wat de beste albums van het afgelopen decennium waren, maar hoe u, de muziekliefhebbende luisteraar annex muziekconsument, over de afgelopen tien jaar denkt, is minstens zo belangrijk. Ik riep jullie de afgelopen maanden daarom enkele keren op om je top 3 van beste albums van de afgelopen tien jaar in te sturen. Dat leverde behalve ruim 250 reacties per e-mail en via openbare comments – waarvoor veel dank! – ook een nek-aan-nek-race op tussen Arcade Fire en Radiohead. Met uiteindelijk een overwinning op punten voor het debuut van de Canadezen: Funeral uit 2004 is door de Alternative Blog-lezers verkozen tot plaat van het decennium, op de voet gevolgd door Kid A van Radiohead.
Van de helden uit Oxford heeft overigens ook In Rainbows uit 2007 de top tien gehaald. Tot zover genoeg overeenstemming met critici wereldwijd, en ook Wilco’s meesterwerk Yankee Hotel Foxtrot eindigt hoog volgens de inzendingen. Dat het publiek er verder vaak genoeg anders over denkt dan de popcritici, blijkt uit de prominente plek voor Origin Of Symmetry van Muse in de hoogste regionen (derde plaats!). Bekende namen uit andere decenniumlijsten zijn verder ook wel favoriet bij u de lezer, zoals The Strokes, Queens Of The Stone Age en Sufjan Stevens. Jullie hebben echter ook een duidelijke voorliefde voor het Interpol-debuut Turn On The Bright Lights uit 2003, en voor Boxer van The National, die in veel lijstjes voorkwamen en dus ook hoog zijn geëindigd. Ook hardere, complexe muziek is fijn vertegenwoordigd met platen van Tool (Lateralus op 14) en hekkensluiter The Mars Volta.
Andere favorieten, zoals The Libertines en Sigur Rós, hadden hoger kunnen eindigen als er unanimiteit was geweest over een bepaald album van deze bands, maar nee: beide Libertines-platen en de vier Sigur Rós-albums uit het afgelopen decennium werden vaak genoemd. Zodoende staat Sigur Rós twee maal in de subtop en zijn The Libertines net de top 20 uit gekukeld. Net als het toch nog opmerkelijk vaak genoemde Panama van a balladeer trouwens, meer genoemd dan het debuut van Spinvis of Pergola van Johan: die twee Nederlandse albums zijn beide slechts twee keer genoemd, en Opgezwolle’s Eigen Wereld slechts een keer. Verder hebben jullie de Nederlandse muziek in jullie eigen top 3′en althans straal genegeerd. Wellicht was het vaderland zichtbaarder geweest als er top 10-lijstjes aangeleverd mochten worden?
Wat je verder net als in de journalistenlijsten ook hier terugziet: het zijn albums uit de eerste helft van het decennium die vooral de dienst uitmaken. Die zijn blijkbaar al vastgelegd in het collectieve geheugen. Van recenter datum vinden we Elbow, The National en zelfs Bon Iver terug. Nog geen Fleet Foxes echter, of Dear Science van TV On The Radio en laat staan Grizzly Bear en Animal Collective dus. Die albums moeten hun langere houdbaarheid kennelijk nog bewijzen, als dit al gebeurt. Franz Ferdinand is dit blijkbaar niet overkomen: het opmerkelijkste voorbeeld van een band die amper genoemd is. Leuk om bij een concert op te hossen, maar geen beklijvende platen? Terwijl het debuut van de band bij de critici zeer goed scoort.
En dan nu: De Top 20 der jaren ’00 volgens de lezers van Alternative Blog:
1. Arcade Fire – Funeral
2. Radiohead – Kid A
3. Muse – Origin of Symmetry
4. Wilco – Yankee Hotel Foxtrot
5. QOTSA – Songs For The Deaf
6. Interpol – Turn On The Bright Lights
7. Arctic Monkeys – Whatever People Say I Am, That’s What I’m Not
8. Radiohead – In Rainbows
9. Elbow – The Seldom Seen Kid
10. The National – Boxer
11. The Strokes – Is This It
12. Sigur Rós – Agaetis Birjun
13. Sufjan Stevens – Illinois
14. Tool – Lateralus
15. Sigur Rós – ( )
16. Bloc Party – Silent Alarm
17. Editors – An End Has A Start
18. Bon Iver – For Emma, Forever Ago
19. Coldplay – A Rush Of Blood To The Head
20. The Mars Volta – De-loused In The Comatorium
Helemaal met de inhoud eens alleen de volgorde niet maar leuke lijst geworden goed werk!
Prima lijst geworden. Erg leuk initiatief, Joris!
Eigenlijk de eerste ’00-lijst waarmee ik echt vrede kan hebben
Errug tof!
helemaal met koen eens wat een toffe lijst!
Kan me goed vinden in de lijst!
Maar mis ook wel wat namen zoals Kings of Leon, A Perfect Circle, Eels, Franz ferdinand, Yeah Yeah Yeahs, U2, TV on the Radio, om er maar een paar te noemen..
Hahahaha ja hoor, noem nog 84 namen, kan je nog 4 lijsten maken!!
Ik vind het geen slechte lijst, Boxer is mijn favoriet. Ik dacht alleen dat The Back Room over het algemeen meer werd gewaardeerd dan An End Has a Start
Pff. Die van mij had er toch heel anders uitgezien.
Ik mis inderdaad nog namen, sowieso Franz Ferdinand en Wolfmother. Daarbij had er van mij nog wel een album van de Monkeys bij gemogen, namelijk Favourite Worst Nightmare. En van Coldplay, Parachutes?
Parachutes van van de jaren 90 dus dat kan niet naamgenoot!
Zeer tevreden met deze 20 platen. Alleen wordt Kid A iets onderschat met een 2e plek haha.
kan het ook een heel eind eens zijn
met de lijst, alleen Muse….
ik hoor het niet, blijf het kitch vinden
maar ja smaak, blijft leuk om het over twisten toch
Natuurlijk mis ook ik namen, maar dat ligt meer aan mijn voorkeuren dan aan de kwaliteit van deze lijst.
Volgens mij wel één grote omissie, zeker gezien de behoorlijke muzikale vinger in de hedendaagse pap van Jack W.: waar zijn in hemelsnaam de White Stripes?
Hoewel ik over het geheel niet eens zo’n grote liefhebber van hun muziek ben, zie ik het duo toch wel als een hele belangrijke smaakmaker van het decennium. Onlangs nog een zeer uitgebreid artikel in “Uncut” over de toch wel zeer muzikale duizendpoot jack White met al zijn projecten (naast WS natuurlijk Raconteurs en Dead Weather)
Helemaal mee eens! Maar misschien hetzelfde probleem als libertines en sigur ros? welke zou je kiezen? voor mij is white blood cells met afstand de beste plaat van de laatste tien jaar… maar anderen houden misschien meer van het latere werk van TWS. Maar Jackie White had zeker een plekje in de top20 verdiend, ben ik het absoluut mee eens…
Klopt, van The White Stripes zijn White Blood Cells en Elephant meerdere keren genoemd, maar beide net nog wat minder dan de Libertines-platen.
Eindelijk een lijst waar ik wat mee kan! 2010, kom maar op…
The National… check!
Interpol… check!
Arcade Fire… check!
Elbow… check!
Ik ben duidelijk meer tevreden met deze lijst dan 9 van de 10 andere lijsten.
Muse snap ik inderdaad ook niet zo, maar daar kunnen we mee leven. Fleet Foxes daarentegen is och best een gemis.
Goede lijst 90% staat ongeveer wel in mijn kast en natuurlijk Arcade Fire op 1!!!!!!!!
hebben jullie nu allemaal zitten slapen?
Waar zijn THE SHINS? Goed voor 3 God given CD’s en niet in de lijst. Ai….
Wat betreft the Shins.. ik was een zeer groot fan, tot ik ze live hoorde. LL optredens vallen erg tegen Om die reden mogen ze er van mij uit
Eerder liggend
ach ja, smaken verschillen.
ik mis de Killers,en weinig/geen nederlands product?ik zeg the Riplets, ROCK!
Zelf niet aan gedacht, maar muziek die al jaren zeer goed luisterbaar is (voor mij) zijn Badly Drawn Boy. Of kan deze band zich niet meten met bovenstaande namen? Volgens mij wel
hee hee hee waar is midlake dammit ?
aardige lijst, alleen de beste plaat van
de jaren 00 wordt niet genoemd:
the campfire headphase van boards of canada.
Pingback: Vijfde album The National uit in mei, korte tournee | Alternative