Recensie: Future Islands – Singles

future islands

Future Islands-frontman Samuel T. Herring is een romanticus. Wel eentje van het hopeloze soort, die overal met volle overgave ingaat en er misschien niet altijd even goed weer uitkomt. Deze passie stopt hij ook in zijn muziek, wat Future Islands een band maakt om in de gaten te houden.

Future Islands ploeterde al wat jaren in de marge voordat de band dit jaar opeens in de spotlights stond na een optreden in de latenightshow van David Letterman. De band viel op door de performance van Herring, die helemaal in het moment zat en compleet zijn eigen ding deed. Ook op de plaat is ‘Seasons (Waiting On You)’ een geweldig nummer, dat opvalt door zijn ‘Born Slippy’-intro en het romantische gevoel dat het nummer oproept.

De rest van Singles verveelt geen moment na haar ijzersterke opener. Future Islands neemt ons mee op een mooie tocht langs 80’s new wave en zeer sterke dream- en synthpop, waarbij Herring de gids is die steeds een nieuwe richting inslaat. Zo laten ‘Sun In The Morning’, ‘A Song For Our Grandfathers’ en afsluiter ‘A Dream Of You And Me’ horen hoe mooi die liefde toch ook wel kan zijn.

‘Fall From Grace’, één van de hoogtepunten van de plaat, is dan juist weer het tegenovergestelde, waarbij Herring zich, al gruntend, afvraagt “was it all inside of me?”. Die grunt lijkt een vreemde eend in de bijt, maar het pas wel in de muziek van Future Islands. Herrings stem vormt namelijk één van de belangrijkste pijlers onder de muziek, en wordt mooi aangevuld door de synth- en basloopjes van de rest van de band.

Hopelijk heeft het optreden bij Letterman de nodige deuren geopend voor Future Islands, want de band verdient het om met deze absolute topplaat een zo groot mogelijk publiek te bereiken.

Bekijk hier als bonus Future Islands bij David Letterman: