Recensie: Alt-J – This Is All Yours

alt-j this is all yours

Alt-J is een typische band van de ‘internetgeneratie’. De groep werd groot via social media, zong op het geweldige debuut An Awesome Wave over wiskunde en wetenschap en verwijst zelfs in de bandnaam naar technologie. Alt-J is op sommige Macs namelijk de toetsencombinatie voor delta (∆), het officiële symbool voor de band.

Delta staat in wetenschappelijke studies voor ‘verandering’ of ‘verschil’, wat bij een eerste luisterbeurt van This Is All Yours opeens heel toepasselijk lijkt te zijn voor het oeuvre van de band. Waar An Awesome Wave bij vlagen koel en afstandelijk was, electropop met gedempte drums en gitaren, is This Is All Yours veel warmer en organischer, met akoestische stukken en prachtige harmonieën.

Dat begint bij de kerkkoortjes en Oosterse sferen van ‘Intro’ (het tweede nummer getiteld ‘Intro’ van Alt-J op evenzoveel albums) en ‘Arrival in Nara’, dat met zijn pianomelodieën aan het begin in de verte wel iets weg heeft van Yann Tiersen. Nara, een prefectuur in het noorden van Japan waar de herten vrij los lopen in het stadspark, schijnt een belangrijke inspiratiebron te zijn geweest voor This Is All Yours, dat op zichzelf bij vlagen al voelt als een wandeling in de natuur.

Op single ‘Left Hand Free’ laat Alt-J horen dat het ook nog wel iets steviger kan, terwijl de band op ‘Hunger Of The Pine’ er zelfs een sample van Miley Cyrus ingooit. Het daaropvolgende ‘Warm Foothills’ vormt, samen met ‘Bloodflood Pt. II’, het prijsnummer van This Is All Yours. ‘Warm Foothills’ is een, toepasselijk getiteld, zomerswarm duet met Lianne La Havas, terwijl Conor Oberst, van Bright Eyes ja, ook nog even om de hoek komt kijken. Vooral de manier waarop de stemmen van La Havas en Alt-J zanger Joe Newman in elkaar overvloeien zorgt voor een aantal kippenvelmomenten. ‘Bloodflood Pt. II’ is het vervolg op ‘Bloodflood’ van An Awesome Wave, één van de hoogtepunten van die plaat dat op This Is All Yours met piano en een donkere sfeer nog eens dunnetjes overgedaan wordt.

Hulde aan Alt-J, dat na het succes van An Awesome Wave, en het vertrek van bassist Gwil Sainsbury, ervoor gekozen heeft om hun veel geloofde debuut los te laten en een andere weg in te slaan. This Is All Yours is een prachtige plaat geworden waar op elke luisterbeurt weer wat nieuws te ontdekken valt.