Recensie: Thom Yorke – Tomorrow’s Modern Boxes

thom yorke tomorrow's modern boxes

Hij deed het al een keer eerder met Radioheads In Rainbows, lang geleden in 2007, en afgelopen vrijdag flikte Thom Yorke het opnieuw, zomaar uit het niets een album op internet zetten. Tomorrow’s Modern Boxes is door een experiment met BitTorrent voor een paar euro te downloaden, iets dat op het moment van schrijven al door meer dan 220.000 mensen is gedaan.

Met een dergelijke shocktactiek is de kans aanwezig dat het al snel meer over de manier waarop het album is gereleased dan over de inhoud van Tomorrow’s Modern Boxes gaat. Inhoudelijk heeft Thom Yorke’s tweede officiële soloplaat, hij bracht eerder alleen The Eraser in 2006 onder zijn eigen naam uit, ook genoeg te bieden. Natuurlijk, het album haalt het niet bij het beste werk van Radiohead, daar is het te kaal voor en missen we de invloeden van de Greenwood-broertjes en het drumwerk van Phil Selway.

Tomorrow’s Modern Boxes is echter wel een interessante plaat geworden, met minimalistische synths, broze beats en Yorke’s gevoelige, gefluisterde teksten. Het album begint met ‘A Brain In A Bottle’, een claustrofobische opener die ook wel op Moderats II van vorig jaar had kunnen staan. Het daaropvolgende ‘Guess Again!’ onderscheidt zich vooral door de meanderende ritmes, terwijl ‘The Mother Lode’ duidelijk de kapstok voor de rest van het album is geworden, en daarmee ook het beste nummer van de plaat.

Yorke weet het momentum helaas niet vast te houden op het repetitieve,  zeven minuten durende techno uitstapje ‘There Is No Ice (For My Drink)’. Dat neemt niet weg dat hij met Tomorrow’s Modern Boxes een interessant tussendoortje heeft gemaakt, dat de vele Radioheadfans voorlopig weer even zoet zal houden tot er volgend jaar (hopelijk) een nieuw album verschijnt.