Recensie: Death Cab For Cutie – Kintsugi

death cab for cutie

Kintsugi is in meerdere opzichten een break-up album. Naast de echtscheiding van zanger en belangrijkste songwriter Ben Gibbard van actrice Zooey Deschanel kreeg de band ook te maken met het vertrek van gitarist en medeoprichter Chris Walla, die er vorig jaar september de brui aan gaf. Het vertrek van Walla dwong de band om voor het eerst in zeventien jaar in zee te gaan met een buitenstaander als producer. Rich Costey, bekend van zijn werk met onder andere Sigur Rós, Frank Turner en Muse, is er echter niet in geslaagd om Death Cab For Cutie naar nieuwe hoogten te stuwen na het lauw ontvangen Codes and Keys uit 2011.

Kintsugi is namelijk, om het even direct uit te drukken, best een saaie plaat geworden, waarop de band voor hun doen ongewoon vlak klinkt. Nu was Death Cab For Cutie natuurlijk al nooit de hardste band ter wereld, maar op nummers als ‘I Will Follow You Into The Dark’ en ‘What Sarah Said’ (van Plans uit 2005) wisten ze wel zoveel dynamiek en emotie te leggen dat je niets anders kon doen dan geboeid te zitten luisteren.

Daar is op Kintsugi weinig sprake van: Gibbard mijmert vooral melancholisch over zijn liefdesverdriet (met teksten als “I don’t know where to begin… there’s too many things I can’t remember” en “How could something so fair be so cruel”). Tot zover niets nieuws dus, Death Cab For Cutie had altijd al de nodige emo-trekjes.

Muzikaal is hun nieuwste wat meer pop dan we gewend zijn met aardige riffjes in ‘The Ghosts Of Beverly Drive’, één van de weinige echt leuke nummers op Kintsugi, en de synthpopinvloeden van ‘El Dorado’. Het heeft echter allemaal wat weinig om het lijf, met nummers die eigenlijk al vergeten zijn voordat ze überhaupt afgelopen zijn.

Death Cab For Cutie leek op Codes and Keys al een beetje hun mojo kwijt en het vertrek van Walla heeft daar niet bij geholpen. Gibbard zag in het vertrek van de gitarist een kans om met een schone lei te beginnen en een plaat te maken die bij de beste hoorde die ze hebben uitgebracht, maar Kintsugi komt maar zelden boven het niveau van muzikaal behang uit.