Recensie: Coldplay – A Head Full Of Dreams

coldplay

Het goede nieuws: Chris Martin kan weer lachen, lijkt alles achter zich te hebben gelaten dat Ghost Stories zo’n trieste bedoening maakte en Coldplay klinkt weer als een echte band. Het slechte nieuws: A Head Full Of Dreams is een volledig dichtgesmeerde popproductie geworden die zelfs Mylo Xyloto nog subtiel en ingetogen laat klinken.

Blue, Ne-Yo, Atomic Kitten, Beyoncé, Chris Brown, Katy Perry en Rihanna; slechts een kleine greep uit de lijst namen waar de Noren Tor Hermansen en Mikkel Eriksen eerder mee samenwerkten, en nu dus Coldplay. Beide heren hebben duidelijk hun stempel gedrukt op de sound van een band die vijftien jaar geleden nog introvert klonk op Parachutes en A Rush Of Blood To The Head. Inmiddels heeft Coldplay zich via Viva La Vida Or Death And All His Friends en Mylo Xyloto ontwikkeld tot een stadionstamper die nadrukkelijk op het grote gebaar mikt.

A Head Full Of Dreams start dan ook met het opgewekte titelnummer, waarbij de zon duidelijk door de wolken heen is gebroken. Poppy en nietszeggend is ‘ie, zoals eigenlijk voor het hele album geldt. ‘Hymn For The Weekend’ is Coldplays poging om in de clubs gedraaid te worden, en daar is zelfs Beyoncé voor ingeschakeld. De drukke single ‘Adventure Of A Lifetime’ snelde A Head Full Of Dreams al vooruit en is één van de meer geslaagde momenten van de plaat. “You make me feel like I’m alive again”, zingt Martin tegen een nieuwe liefde.

Daartegenover staan de saaie pianoballads ‘Birds en ‘Fun’ en het U2-achtige ‘Amazing Day’, dat nooit weet te pakken. De grootse meezinger ‘Up&Up’ wordt mooi ingekleurd door het gitaarwerk van Noel Gallagher, die je eigenlijk totaal niet zou verwachten op een plaat als deze, en wordt in de toekomst ongetwijfeld een geliefde afsluiter bij concerten.

Chris Martin vertelde in de aanloop naar de release van A Head Full Of Dreams al dat het album de hippieplaat van Coldplay zou worden. Daar is geen woord van gelogen; Coldplays nieuwste is druk, kleurrijk en vrolijk, een betere manier om te laten blijken dat de zanger het hoofdstuk rond Ghost Stories heeft afgesloten is er bijna niet. Een goed album heeft dat echter niet opgeleverd en dat is nu helaas al Coldplays derde mispeer op rij.