Muziekwereld opent campagne ‘Weet Waar Je Koopt’

Weet Waar Je KooptEen nieuw, omvangrijk samenwerkingsinitiatief om zwarthandel en woekerverkoop van (concert)tickets verder tegen te gaan is vrijdag officieel gepresenteerd op Eurosonic te Groningen. Weetwaarjekoopt.nl is de bijbehorende website van de campagne, die de gemiddelde consument cq. evenementenbezoeker tracht te bereiken met het dringende advies om tickets alleen via de betreffende zaal, artiest of organisatie te kopen. Het doel is zo om duidelijkheid te scheppen over het verschil tussen officiële verkooppunten en de Budgetticket’s of Onlineticketshop’s van deze wereld. Het initiatief van de campagne komt van Mojo Concerts, de Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals (VNPF), Vereniging Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD, de Vereniging van Evenementenmakers (VVEM) en enkele poppodia: Melkweg, Watt en Effenaar.

Ook veel andere bekende poppodia ondersteunen de campagne (zie de lijst op de website, oa ook Paradiso, Doornroosje, Tivoli en anderen), al zullen de meeste bezoekers van deze zalen heel goed weten waar ze moeten zijn voor echte kaartjes voor de normale prijs. Dat geldt ook voor veruit de meeste bezoekers van festivals die zich achter de campagne hebben geschaard, waaronder Lowlands, Pinkpop, 5 Days Off, Motel Mozaïque en Into The Great Wide Open.

De campagne lijkt zich daarom toch vooral te richten op hen die een à twee keer per jaar de grootste concerten (of een populaire cabaretvoorstelling) bezoeken. Die weten soms niet precies weten waar ze moeten zijn voor toegangsbewijzen en googlen daarom voor kaartjes slechts op ‘kaartjes’ in combinatie met U2, Muse, Coldplay of Rammstein. En ja, dan wil je nog wel eens eerder op de site van een secundaire verkoper terecht komen. Door termen als officiële kaarten, de laatste kaarten, betrouwbaar en veilig, denken velen dat ze bij het officiële voorverkoopadres zijn beland. Nee dus, en zodoende betaalt iemand al gauw tenminste honderd euro per kaart, en dan maar hopen dat ‘ie geldig blijft.

Weet Wat Je Koopt is zodoende zonder meer een prima initiatief te noemen; niet eerder verenigden dik 160 organisaties en ook artiesten (oa. Coparck, De Staat, Moke, Wende Snijders, Within Temptation) zich op een dergelijke manier om een vuist te maken tegen de uit de klauwen lopende zwarthandel op internet. Ook zou binnen afzienbare tijd eindelijk het wetsvoorstel van CDA en SP tegen zwarthandel door de Tweede Kamer behandeld moeten worden. Dat is ondanks dit initiatief nog steeds bittere noodzaak, zelfs al roept een universiteit dat het allemaal wel mee zou vallen.

Nu zou mede-initiatiefnemer Mojo Concerts alleen nog eens moeten zorgen dat het werkelijk niet uit te leggen Ticket Trade via de Live Nation-website stopt, de plek waar door Mojo écht verklaarde tickets alsnog voor hogere prijzen verkocht worden.

facebook share facebook share

8 Reacties // Reageer

8 thoughts on “Muziekwereld opent campagne ‘Weet Waar Je Koopt’

  1. Henk

    En nu ook de servicekosten naar een normaal niveau,
    (een paar euro per transactie is normaal, 2 tot 10 euro servicekosten per kaartje noem ik geldklopperij) en dan tonen MO(nopolie)JO en Livenation eindelijk een beetje betrokkenheid met de regelmatige concertgangers die netjes via Ticketmaster of Livenation hun kaartjes aanschaffen.

      /   Reply  / 
  2. Bart

    En doe anders het prijskaartje licht verhogen en haal de servicekosten ervan af! Nu betaal je vaker voor servicekosten die je zelf verricht! Je bestelt ze zelf via internet en je krijgt hem vaak in pdf vorm toegestuurd. Dat is weinig service van hun kant als je het mij vraagt! Dat is één ict-er het werk laten doen en voor de rest de klant zelf.

      /   Reply  / 
  3. tbeest

    Jouw laatste opmerking: helemaal mee eens. Bedacht hetzelfde in mijn blogpost met dezelfde strekking. En ook de servicekosten zijn belachelijk (ook b.v. 013 doet nog mee aan die servicekosten terreur via ticketmaster).

      /   Reply  / 
  4. Pieter

    FWIW: bij 013 aan de kassa betaal je maar 1 euro servicekosten. PS @ voorlaatste alinea: Weet Wat Je Koopt –> Weet Waar Je Koopt.

      /   Reply  / 
  5. tbeest

    Aan de kassa misschien (lekker ouderwets). Als je er woont is dat handig. 4 Euro nog wat servicekosten laatst moeten betalen, plus 1 Euro extra transactiekosten o.i.d. Belachelijk.

      /   Reply  / 
  6. Peter

    En wat een lame sluikreclame in die u2link..
    Niet gewend van een blog.
    Zonde!

      /   Reply  / 
  7. bregje

    mojo handelt inderdaad via http://freakenstein.nl/ticket-trade-de-legale-zwarthandel/

    en ook via seatwave en viagogo. het zijn hypocrieten daar in delft. als het geld maar in hun laatje komt dan vinden ze het best als er wordt doorverkocht. handelaren mogen namelijk gewoon hun tickets aanbieden bij livenation tickettrade. en veel ook

      /   Reply  / 
  8. Pingback: Duizend kaarten voor Editors en Mika ongeldig | Alternative

  9. grom

    Inderdaad, wat een zakkenvullers zeg!
    Want adverteren, campagnes, al het personeel, overige kosten die een BV maakt en de eigenaren kost HELEMAAL NIETS!

    Ik vind daarom ook dat iedereen de officiele verkooppunten moet vermijden en kaartjes voor 3 keer de prijs bij de woekeramateurs moet aanschaffen :)

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>