Review: Gorillaz – Plastic Beach

Het was blijkbaar eerst helemaal niet de bedoeling dat er een derde volwaardig album van cartoonband Gorillaz zou komen. Na twee platen onder die naam en de ambitieuze opera Monkey: Journey To The West, zouden Damon Albarn (ook Blur, The Good, The Bad And The Queen) en tekenaar Jamie Hewlett een ander muzikaal project in het leven roepen, onder de naam Carousel. Blijkbaar liep het toch allemaal anders en werd – met of zonder inmenging van de platenmaatschappij – besloten dat de nieuwe muziek moest worden toegeschreven aan de onderhand welbekende figuren 2D, Murdoc Niccals, Noodle en Russel Hobbs. En zo werd Plastic Beach, het derde Gorillaz-album geboren, met Gorillaz dit keer vooral als overkoepelende naam voor een groots muzikaal project van Albarn boordevol samenwerkingen, waarvoor de wereldberoemde gasten in de rij staan om een steentje bij te dragen. En met als rode draad Albarn’s zorg over het milieu en vervuilde zeeën en oceanen.

Voor de muziek zelf is dit keer geen producer à la Dan The Automator (debuut Gorillaz) of Danger Mouse (Demon Days) aangetrokken: Albarn componeerde en produceerde Plastic Beach grotendeels zelf, met als knap eindresultaat de muzikaal meest gevarieerde en rijke Gorillaz-plaat tot nog toe, laverend tussen pop, hiphop, funk en electro, en meer dan ooit een afgerond geheel.

Sporen van Albarn’s opera zijn vindbaar in de orkestrale opening van de plaat, ontaardend in een met funky blazers opgesierde hiphoptrack waarin een relaxte Snoop Dogg de hoofdrol speelt. Het is een lekkere opmaat naar een van de vroege hoogtepunten: in White Flag is een belangrijke rol weggelegd voor een arrangement van The Lebanese National Orchestra for Oriental Arabic Music. Het luidt het gerapte nummer prachtig in en uit, en had wat mij betreft nog vele minuten zo door mogen gaan.

Albarn als zijn alter ego 2D horen we eigenlijk pas vrij laat op Plastic Beach, loom en met droevige stem rappend in Rhinestone Eyes. Albarn’s stem horen we vergeleken met de voorgangers minder vaak ten gunste van rappers als Mos Def en De La Soul, die opduiken in respectievelijk de sterke single zonder refrein Stylo – ook met die geweldige uithaal van Bobby Womack – en het luchtige Superfast Jellyfish, waarin Gruff Rhys van Super Furry Animals meezingt.

Als Albarn als 2D de vocale hoofdrol speelt, dan is dat in die typische melancholieke Damon Albarn-liedjes, waarvan de Brit de afgelopen tien jaar alleen maar mooiere exemplaren is gaan schrijven: Empire Ants (met Zweeds elektropopduo Little Dragon te gast) en On Melancholy Hill (met eightiespop beat) zijn daarvan de fraaiste voorbeelden. De schoonheid wordt doorbroken in de stampende elektronica van Glitter Freeze (met een lallende Mark E. Smith) en de staccato zingende Lou Reed in het olijk poppy Some Kind Of Nature.

Slechts een keer wordt de plaat wat te lang ontsierd met drukke raps van Mos Def op rommelige beats in Sweepstakes, maar nog enkele van die mooie liedjes (To Binge, lome afsluiter Pirate Jet) en gastrollen voor The Clash-veteranen Paul Simonon en Mick Jones in het titelnummer doen dit snel vergeten. Hier en daar luidt het commentaar op deze nieuwe Gorillaz dat er geen echte hitsingles als Clint Eastwood of Feel Good Inc. op Plastic Beach staan. Hoe kun je daar in vredesnaam om malen met een muzikaal zo rijke plaat die bovendien zo’n afgerond geheel vormt? Plastic Beach is op die manier het spannendste, meest consistente werkstuk dat Albarn onder de Gorillaz-vlag maakte. Waarvoor grote hulde. (****1/2)

facebook share facebook share

4 Reacties // Reageer

4 thoughts on “Review: Gorillaz – Plastic Beach

  1. Pingback: Beluister She & Him Volume 2 alvast online | Alternative

  2. Pingback: Roskilde boekt heel exclusief Gorillaz | Alternative

  3. David

    Persoonlijk vind ik dit derde album absoluut afdoen aan de eerste twee albums van The Gorillaz. Ik verwachtte bij het kopen van dit album ongeveer hetzelfde als de eerste twee albums een mixje van wat elektro, wat funk en hip-hop. Wat kreeg ik hier voor terug?

    Een eindeloze stroom aan ongeïnspireerde standaardachtergronddeuntjes waar een of andere gast wat overheen staat te rappen. Nou zaten deze nummers ook wel in de vorige albums, maar ze domineerden nog nooit zoals hier. Bovendien bevatte de vorigen ook muzikaal interresante nummers die ik hier absoluut mis: het is voornamelijk saaie rap zonder hoogtepunten.

    Een tip voor de Gorillaz liefhebbers: laat dit album lekker liggen en zet The Gorillaz en Demon Days nog een keer op, je mist er helemaal niks mee.

      /   Reply  / 
    1. frans

      ben ik niet helemaal met je eens,

      hoe vkaer ik er naar luister, des te beter de cd wordt,

      en eerlijk gezegd had ik dat ook met de 2 eerste albums.
      voor mij wel zeker de moeite waard om te kopen

        /   Reply  / 
  4. Anouk

    Het album is te gek! Sweepstakes is ook het enige min puntje. Goed nummer alleen wat te lang.

    Alle albums tot nu toe zijn gewoon goed!!! >_<

      /   Reply  / 
  5. Pingback: Luisteren: Meer Mark E. Smith in Gorillaz’ Glitter Freeze | Alternative

  6. Pingback: Gorillaz op 15 november te zien in Heineken Music Hall | Alternative

  7. Pingback: In Première: Gorillaz – On Melancholy Hill | Alternative

  8. Pingback: Halverwege 2010: beste albums, nummers en shows tot nu toe! | Alternative

  9. Pingback: Gorillaz eerste Westerse band in Syrië en Libanon | Alternative

  10. Pingback: Luisteren: Gorillaz – Doncamatic (All Played Out) | Alternative

  11. bodine

    Ik vind opzich het album Demon Days. het beste van de 3 albums.
    Album 3 die songs zijn echt Veel te lang.
    en ik vind ik van album 1 ook.

    Greetz . Bodinee ;x

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>