Review: Scarlett Johansson – Anywhere I Lay My Head

Lastig geval: wordt dit een recensie of een waarschuwing? Om met de deur in huis te vallen: volgens mij is er met dit muzikale debuut Anywhere I Lay My Head van actrice Scarlett Johansson geen tussenweg mogelijk: je vindt het prachtig of je haat het met de diepst mogelijke weerzin. Ik val in de laatste categorie. En nog niet eens om een reden als 'van het werk van Tom Waits moet je afblijven'. Zo principieel met geheven vingertje ben ik niet en m'n verwachtingen waren zelf best positief. Maar echt:  de reden om deze plaat af te schrijven als waar misbaksel is doodeenvoudig: mevrouw Johansson kan werkelijk hoorbaar níét zingen.

Of het helemaal haar eigen idee was, weet ik eigenlijk niet eens. Hoe dan ook, maanden terug bereikte ons al het bericht dat populaire, er bepaald niet vervelend uit ziende actrice Scarlett Johansson een cd zou gaan opnemen vol met covers van Tom Waits. Puur stemtechnisch gezien ook geen groot zangtalent, maar dat geheel terzijde. De medewerking van David Sitek van TV On The Radio,  Yeah Yeah Yeah's-gitarist Nick Zinner en zelfs David Bowie (achtergrondzang) schepte zelfs positieve verwachtingen: dit kon wel eens een fraaie, intrigerende plaat worden.

Tom Waits zelf heeft een goedkeurende knik aan het project gegeven. Wat de vraag opwerpt of de goede man een beetje doof aan het worden is. De muzikale invulling van David Sitek is nog het aardigst van dit album. Hij heeft liedjes uit het hele oeuvre van Waits verpakt in dromerige soundscape-achtige tracks, met orgeltjes, blazers en enkele noisegitaren. Ze zouden de basis kunnen vormen voor nieuw spul van TV On The Radio, ware het niet dat de zangstem op een vervelende manier er de aandacht van afleidt.

Die opvallend lage – je vraagt je eerst af of het Scarlett wel is -, monotone en volslagen emotieloze zang van de actrice verwondert eerst even, om al snel mateloos te irriteren. Geen vleugje passie of doorleefdheid is er te horen, slechts enkele van de karakteristieken die een zingende Tom Waits juist wel zo meeslepend maken. Het klinkt ronduit onaangenaam. Dieptepunt is hier I Don't Wanna Grow Up van Bone Machine (1992) wat een of ander foeilelijk eighties disco-sausje heeft gekregen, de enige echte productionele misstap van Sitek voor dit album.

Wie is de schuldige? Wie heeft Johansson aangepraat dat ze beslist een plaat moest maken? Hopelijk is dit pijnlijk mislukte uitstapje eenmalig…

-Cd-debuut Scarlett Johansson uit in mei
-Scarlett Johansson maakt 'groots' album met hippe lui