Review: Arcade Fire – The Suburbs

Het was even met de wenkbrauwen fronsen toen dit voorjaar - aan het begin van een enorm PR-offensief – de titel bekend werd van het nieuwe, derde album van Canada’s meest geliefde band Arcade Fire. Zouden we met The Suburbs een al vaker vertoonde visie krijgen op het neerslachtige, dan wel stiekem verdorven leven onder de keurig aangeharkte oppervlakte van de Amerikaanse buitenwijken? Hierop voort bordurend met een net zo donkere toon als op voorganger Neon Bible (’07) bovendien? Driewerf neen, zo blijkt al duidelijk na de eerste beluisteringen van dit wederom zeer ambiteuze werkstuk.

Nadat grote thema’s als religie, oorlog en ander wereldleed op Neon Bible hadden geleid tot een bij vlagen indrukwekkend, maar ook wat zwaar en grimmig album, is Arcade Fire-frontman Win Butler voor The Suburbs weer op de kleinere, persoonlijker toer gegaan. The Suburbs staat zodoende goeddeels in het teken van de buitenwijk in de Texaanse stad Houston, waar hij opgroeide.

The Suburbs gaat echter niet zo zeer over het dagelijks leven zelf in zo’n wijk – hou dat maar eens een dik uur lang interessant -, maar over de goede, de lieflijke en de weemoediger herinneringen aan die toch goeddeels onbezorgde tijd, of over oude vrienden die je ondanks de komst van Facebook en Twitter toch voorgoed uit het oog bent verloren. De persoonlijker toon van onsterfelijk debuut Funeral (’04) is kortom terug, terwijl de zevenmansband wel hoorbaar zelfverzekerder en beheerster in z’n vel zit.

De muziek klinkt meestal nog steeds groots, bij tijd en wijle bombastisch en intens (Rococo, We Used To Wait), maar zelden nog grillig of topzwaar. Arcade Fire presenteert op The Suburbs wederom een hele trits zéér meeslepende songs, en toch is er in vergelijking met de vorige twee platen meer ontspanning en rust in de kraakhelder opgenomen muziek geslopen. Ten koste van het grote drama, maar ten gunste van nog meer schoonheid. Spelen met een heus kerkorgel op Neon Bible was blijkbaar even leuk, maar dit soort fratsen blijft op The Suburbs bovendien achterwege. Die wat luchtiger, persoonlijker toon levert al met al een stukken sterker, sprankelender album met een grote zeggingskracht op, dat op de beste momenten minstens zo goed en emotioneel overrompelend is als Funeral.

De thematiek komt intussen niet in elk liedje terug, maar loopt wel als een duidelijke rode draad door het album, dat zich ook echt laat beluisteren als een omvangrijk geheel van zestien nummers in een dik uur. Daar is misschien wat geduld voor nodig, maar The Suburbs enkele keren rustig laten neerdalen, loont. Enkele keren is Butler heel helder en concreet in zijn overpeinzingen over vroeger. “Let’s go for a drive and see the town tonight (…) With you, this town is so strange, they built it to change. And while we sleep, we know the streets are rearranged”, zingt hij in het prachtig naar een crescendo toewerkende Suburban Wars, een lied met bezwerende gitaarmotieven, dat nog het meest gaat over het uit het oog verliezen van oude vrienden. Vanwege andere standpunten, verschillende interesses of wat dan ook. ”You choose your side, I’ll choose my side. All my old friends, they don’t know me now.”

The Suburbs schotelt de luisteraar kortom geen donkere visie op de Amerikaanse buitenwijken voor, zoals verbeeld in films als American Beauty of Revolutionary Road. Zelfs al doet plaatopener annex titelnummer The Suburbs nog even anders vermoeden. Dat ligt aan de onheilspellende strijkers die de luchtige pianoriedel in dit bedrieglijk gewone openingsliedje iets onheilspellends geven, plus de hardop uitgesproken wens aan het begin om de autosleutels van moeder te grijpen en er als de gesmeerde bliksem vandoor te gaan. Dat idee van die ‘suburban war’, waarin de verschillende wijken tegen elkaar zouden moeten gaan vechten, duikt hier al op, maar wordt al snel toch als saai en vervelend omschreven, als het eenmaal aan de gang zou zijn.

Het stuwende Ready To Start laat in de openingsfase nog het meest van die oude onrustiger Arcade Fire horen, met z’n gejaagde ritme en meerdere malen uitgesteld refrein. Een enkele link naar het hier en nu en naar het soort mensen dat in een buitenwijk woont hoor je in het kalme Modern Man, waarna de band met een hele trits prachtnummers emotionele tik na tik uitdeelt. Het intens voortstampende Rococo met prachtig dreigend strijkersarrangement handelt over die hippe stadskinderen van vroeger, die het allemaal wel zo goed zouden weten, maar elkaar eigenlijk alleen maar hersenloos napraten (“singing rococo, rococo, rococo, rococo…”). Het zou ook een sneer naar honderden elkaar naschrijvende indieblogs kunnen zijn. Amper bekomen van dit hoogtepunt blazen de wervelende strijkers en een in dikke distortion gedrenkte basgitaar in Empty Room je compleet omver, waarin Butler’s echtgenote Régine Chassagne niet eerder zo mooi zong. De euforie was bij Arcade Fire zelden zo compleet.

Gebleven zijn echo’s uit de muziek van Bruce Springsteen en een klein vleugje U2, het beste te horen in de riffs van het mooie City With No Children, met warme herinneringen aan een oud-geliefde (“I have no feelings for you now, now that I know you better.”) Nog zo’n prachtig orkestraal arrangement zorgt dat Half Light I een kippenvelmoment vormt, gekoppeld aan het door Butler en Chassagne samen gezongen Half Light II. Zeg maar gerust dat deze aan elkaar gekoppelde nummers het Neighbourhood #3 of Intervention van The Suburbs vormen.

Zelfs als dit ambitieuze verhaal heel even iets aan schoonheid inboet met het punkrockende Month Of May (Queens Of The Stone Age, anyone?) of het wel heel vederlichte, akoestische Wasted Hours (jawel, toch nog wat verveling in de buitenwijk), dan nog blijft het geheel van The Suburbs even fier en krachtig overeind staan. Ook al zijn deze liedjes net wat minder sterk, ze passen wel binnen dit ene geheel. De band scheert hooguit in het met strijkers gelardeerde, wel heel melodramatische The Sprawl I (Flatland) heel even langs het randje van pathos. Dit wordt echter volledig goed gemaakt met de verrassende, alweer fraai door Chassagne gezongen electropop (!) van The Sprawl II (Mountains Beyond Mountains). Hier lijkt zij dan toch een zekere verschrikking van die onbezorgde wijken te bezingen: “Can we ever get away from the sprawl? The dead shopping malls rise like mountains beyond mountains and there’s no end in sight.”

Met een intieme reprise van het titelnummer zodat de circel rond is, vormt dit laatste hoogtepunt een helderlichte afsluiting van dit derde, grote verhaal dat Arcade Fire wil vertellen aan de wereld, wederom boordevol bezieling, maar toch opgetogener en met meer lucht. Een volgend verhaal dat aan de basis staat van een nieuwe, net wat toegankelijker klassieker in de dop, die van Arcade Fire definitief een Grote Band zal maken. (*****)

Meer cd-recensies op Alternative Blog.

facebook share facebook share

13 Reacties // Reageer

13 thoughts on “Review: Arcade Fire – The Suburbs

  1. Pieter

    Het is niet The Swarm (I en II), maar Sprawl, zoals je ook in de songtekst citeert. In veruit de meeste reacties die ik lees op het internet wordt het tweede deel van dit tweeluik als hoogtepunt van het album gezien. Zelf ben ik ik nog niet zover.

      /   Reply  / 
    1. Joris Rietbroek Auteur

      Vreemde denk/tikfout geweest, aangepast. Dank.

        /   Reply  / 
  2. Erik Jan

    Mooie analyse van een bijzonder album.

      /   Reply  / 
  3. fredov

    Heeeeeeeeerlijke plaat, computer, tv, telefoon boeit niet nu. Je gaat vanbinnen juichen van zoveel goeie muziek. Hoera!

      /   Reply  / 
  4. Roos

    Mooie review! Goed geschreven, veel voorbeelden en songteksten. Top! (p.s. ook een geweldig album)

      /   Reply  / 
  5. Richard

    Mooi stukje over een ware groeibriljant. Ik zit zelf net voor de derde keer naar het album te luisteren en ontdek weer een aantal nieuwe verrassingen. Er verscheen dan ook een lach op mijn gezicht toen ik las dat het nummer Month of May een déjà vu aan Queens of the Stone Age opleverde. Het nummer had zonet hetzelfde effect bij mij. Ik ben nu al benieuwd welke verrassingen ik bij een volgende luisterbeurt ga ontdekken.

      /   Reply  / 
  6. RonaldG

    “De band scheert hooguit in het met strijkers gelardeerde, wel heel melodramatische The Sprawl I (Flatland) heel even langs het randje van pathos.”

    Wat verwen je ons weer, Joris. Heerlijke lap tekst!

      /   Reply  / 
    1. Joris Rietbroek Auteur

      Ik was al aan het kijken/ermee bezig… :)

        /   Reply  / 
  7. Pingback: Video’s: Arcade Fire’s webcast vanuit New York | Alternative

  8. Dafit

    Net The Suburbs gekocht en nu bezig met eerste luisterbeurt. Prima recensie Joris die ik mooi kan gebruiken als ‘rondleiding’ door het album. Eerste indruk van album is goed: zeker geen logisch vervolg op Funeral en Neon Bible. Valt komende tijd nog genoeg te ontdekken aan/genieten van deze nieuwe Arcade Fire.

      /   Reply  / 
  9. Rob(V)

    “We used to wait” indachtig heb ik gewacht op de bestelde cd (met gelimiteerde zeefdruk!) om het album onbevangen te gaan beluisteren. Hoewel vanzelfsprekend de verrassend eerste indruk van “Funeral” niet geëvenaard wordt, vind ik het gebodene meer open en fris klinken dan het toch ook al mooie “Neon Bible”. Een en ander neigt toch weer meer naar het geluid van hun debuut. Na vier nadrukkelijke luisterbeurten (en een aantal maal als achtergrond) blijft de plaat boeien en groeien. Sterke (af en toe zelfs herkenbare) teksten die nergens sentimenteel of juist afwijzend t.o.v een jeugd in een buitenwijk worden. Joris heeft al een prachtige uitgebreide recensie gegeven (waarvoor lof) en ik kan daar maar weinig aan toevoegen. Een prachtplaat. En niet omdat het nu eenmaal moet van alle hippe criticasters maar gewoon, omdat het zo is!
    Overigens: steeds wanneer ik luister naar “The Sprawl II (Mountains Beyond Mountains)” doet het me op de een of andere manier denken aan Blondie’s “Heart of Glass” (?!).
    En nu maar hopen dat we binnen niet al te lange tijd ook live mogen meemijmeren over de buitenwijken.

      /   Reply  / 
    1. Rob(V)

      PS. Voor de kopers van het album is er ook een digitale Synchronized Artwork Version. Hierbij kan je, in iTunes of andere mp3/aac software, door middel van klikken in het artwork steeds doorlinken naar webpagina’s die op de een of andere manier iets te maken hebben met het beluisterde nummer. Klikken op steeds een ander moment leidt weer tot steeds andere pagina’s: YouTube-filmpjes, krantenartikelen, essays (van o.m. George Orwell), etc..
      Alsof je naar een scrapbook kijkt of naar de associaties in het hoofd van Butler c.s. die hebben geleid tot het uiteindelijke concept.
      Deze versie is vast en zeker, zoals ook eerder het album, al ruimschoots verkrijgbaar op de vele torrent-sites, blogs, etc.. Voor de liefhebbers!

        /   Reply  / 
  10. Pingback: Downloads hielpen Arcade Fire’s The Suburbs naar nr. 1 | Alternative

  11. Pingback: In Première: Arcade Fire – Ready To Start | Alternative

  12. Henk ZH

    Een sublieme plaat en absoluut een aanrader voor iedere muziekliefhebber! Het bewijs dat er ook in 2010 nog uitstekende platen gemaakt worden. Ik ga op zoek naar de eerste twee CD’s van deze Canadese topformatie.

      /   Reply  / 
  13. Pingback: Kijken: Arcade Fire’s interactieve We Used To Wait-video | Alternative

  14. Pingback: Video’s: Arcade Fire live in Saturday Night Live | Alternative

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>