Initiatiefwet tegen woekerprijzen van concertkaarten

Mogelijk zien jullie bij de Google Ads op deze site binnenkort geen aanbiedingen meer voor te dure concertkaarten tegen woekerprijzen bij dubieuze ticketbureaus Sorry daarvoor trouwens, klik er maar niet op. De SP en het CDA dienen vandaag namelijk eindelijk een initiatiefwet in die ervoor moet zorgen dat tickets voor concerten en festivals, maar ook voor sportwedstrijden, niet meer tegen veel te hoge woekerprijzen kunnen worden doorverkocht.

Met de wet richt de politiek de pijlen specifiek op handelaren en ticketbureaus die zoveel mogelijk entreekaartjes opkopen om zo schaarste te creëren. Want als een concert of festival snel is uitverkocht, is het immers mogelijk om de kaarten voor veel hogere prijzen te verkopen. Volgens SP en CDA is de toegankelijkheid van de evenementen in het geding, vooral voor mensen met een bescheiden inkomen. Wie toch een kaartje aanbiedt tegen een woekerprijs kan in het voorstel van het CDA en de SP een boete krijgen van de Consumentenautoriteit. Ook kan de koper het te veel betaalde geld terugeisen, eventueel via de rechter.

Zomaar enkele voorbeelden, voor wie onbekend is met de praktijken: voor het uitverkochte Radiohead-concert in Amsterdam vraagt bijvoorbeeld Budgetticket nu 159 euro (oorspronkelijke prijs 56 euro), voor de betere Bruce Springsteen-zitplaatsen 149 euro. Bij Topeventtickets reken je 77,50 af voor een R.E.M.-kaartje in het Westerpark, terwijl er bij officieel verkooppunt Ticketservice nog kaarten voor de gangbare prijs van 47,50 verkrijgbaar zijn.

De Volkskrant besteedt in de Kunstbijlage van donderdag uitgebreid aandacht aan de wet en de 'waarde van concertkaartjes'. Met in een artikel de anekdote dat een zekere mevrouw Madonna bovenstaande praktijken in de hand werkt. Het schijnt dat de zangeres als eerste grote artiest Mojo Concerts opdracht heeft gegeven een deel van de duurste tickets voor haar concert af te staan aan de website Viagogo. Kaarten worden op deze site voor meer geld aangeboden dan de originele vraagprijs. De artiest krijgt hiermee inzicht in haar marktwaarde.

De normale prijs voor deze duurste kaarten voor het Madonna-concert in de Amsterdam ArenA in september is 108 euro; woensdag werden er op de site al kaarten voor 227 euro aangeboden. Zie ook de talloze overige sites en Google Ads op deze site. Ondergetekende heeft overigens nauwelijks invloed op de inhoud van deze advertenties.

Een kwestie van vraag en aanbod, zullen de bureau's sputteren. "Het is maar wat de gek ervoor geeft", is ook een gevleugelde uitdrukking. Maar ik blijf erbij: bijna honderd euro meer vragen dan de oorspronkelijke verkoopprijs voor een concertkaartje is natuurlijk niets minder dan schofterig. Ter bescherming van de consument lijkt zo'n wet me kortom prima en ik ben benieuwd naar het debat en of het initiatief het gaat halen.

Ik zie hier nog wel eens een reactie van een minder frequente concertganger die bijvoorbeeld zegt alleen maar kaartjes van 90 euro te zien voor het concert van Leonard Cohen. Maar eerlijke doorverkoop tegen kostprijs via bijvoorbeeld Marktplaats moet wat mij betreft zeker wel mogelijk blijven. Zo'n clausule schijnt ook weldegelijk in de initiatiefwet te zijn opgenomen.

Eerder schreef collega Herman Roggeveen (nlpop.blog.nl) enkele interessante artikelen over Ticketservice, concertkaarten en de handel hierin:
- SP bijt zich vast in zwarthandel in concertkaarten
- NMA pakt dubieuze concertkaartenhandel niet aan

facebook share facebook share

10 Reacties // Reageer

10 thoughts on “Initiatiefwet tegen woekerprijzen van concertkaarten

  1. Matthijs Koster

    Kleine tip: Klik juist wel op die Google-advertenties (maar bestel dan alsjeblieft niets!). De adverteerder betaalt namelijk per klik. Dus als iedereen nou even klikt maar niets bestelt, kost het die ticketboer alleen maar geld.

      /   Reply  / 
  2. Wolter

    Voor mij is de wet volstrekt overbodig. Zelfs voor de meest populaire concerten lukt het om via ticketmaster.nl kaarten te kopen. De truc is eenvoudig: open in Firefox meerdere tabbladen met dezelfde pagina. Klik dan even na 10en op kaarten kopen en de pagina begint te lopen. Ga naar het volgende tabblad en doe hetzelfde. Als het niet lukt geeft hij een pop-up en probeer je het weer. Met een scherm of 6 open kom je er altijd binnen een minuut of 2 doorheen en koop je je kaarten. Als het dan echt niet lukt log je in op een forum van de desbetreffende artiest/Myspace/Last.fm e.d. en post je een bericht. Fans verkopen altijd tegen kostprijs. Simpel zat.

    En oh, over die advertenties van Google ads: er is in Firefox een plug-in: AdBlocker Plus, die laat alle advertenties op de pagina verwijderen. Top!

      /   Reply  / 
  3. Freakystyle

    kleine tip: gewoon niet naar concerten gaan die duurder zijn dan 15 euro

      /   Reply  / 
  4. Equalizer

    En terecht! Deze site’s zijn voor iedereen nadelig behalve voor de medewerkers zelf. Het zijn dieven van onze portemonnees. Dus weg ermee.

      /   Reply  / 
  5. saskia

    de overheid verbied al genoeg zaken zoals roken in cafe’s. het is betutteling. kaartjes kopen is echt niet zo moeilijk ga gewoon naar het postkantoor dan heb je altijd tickets

      /   Reply  / 
    1. Joey van Bilsen

      Nee, langs het postkantoor gaan was in mijn geval geen optie, de kaarten werden enkel via internet (livenation.nl)verkocht. Dankzij sites als die van jou moet ik om tòch naar het concert van mijn favoriete band te kunnen een euro of 95 per ticket neerleggen (zie onderstaande reactie). Ik zou er, ondanks dat ik er enorm van baal, mee kunnen leven als ik er iets extra voor betalen moest. Maar 3 keer over de kop is belachelijk.

        /   Reply  / 
  6. Vergelijk concertkaarten

    Ook ik ben weleens de dupe geweest van deze praktijken. Helaas is er niet veel aan te doen. De prijzen van verschillende aanbieders naast elkaar leggen, zorgt voor besef bij de consument…

      /   Reply  / 
  7. Pingback: Gerechtigheid in uitspraak kort geding rond geblokkeerde voetbalkaarten | Alternative

  8. Jaap

    Nederlanders zijn gewoon gierig en grote zeuren, zoals heel Europa weet. In Nederland wordt je meteen met de nek aangekeken als je ergens winst mee probeert te maken, terwijl dit eigenlijk gewoon een prestatie is.

    Mensen die super graag ergens heen willen en daarvoor wel de dubbele prijs willen betalen, dat is toch zeker hun eigen keus. Als je als superfan niet eens aan kaarten kan komen voor de normale prijs, dan ben je toch ook gewoon een domme fan.

    Alles is waard wat mensen ervoor betalen. Koop ze lekker niet dan, dan blijft het bedrijf toch vanzelf met die kaarten over. Iedereen zal winst willen maken als hij dat kan, ook de mensen die er nu nadeel van ondervinden.

    Nederlanders zijn nogal gierig en daardoor zeer jaloers op mensen die het goed weten te spelen.

      /   Reply  / 
  9. Joey van Bilsen

    Zo…. Afgelopen zaterdagochtend vol goede moed m’n bed uitgestapt om via livenation.nl tickets te bestellen voor de Prodigy in de HMH aankomende november. Daar het nooit leuk is alleen te gaan zaten mijn vrienden en ik achter de PC (kopen via het postkantoor was hier geen optie??!!) Ik bestelde als eerste mijn ticket welk ik om exact 10.04 uur online afrekende. Mijn maatje was aan de beurt en wat schepte onze verbazing om 10.05 uur waren alle 5500 kaarten uitverkocht. Zou je denken ja..!! Bij Livenation.nl waren idd alle kaarten uitverkocht. Elders op internet bij andere ticketkantoren doken ineens kaarten voor voornoemd concert op, ja vanaf ong. 90 euro, dat is 3 keer over de kop. Baal er ontzettend van!! Teringlijers !! Ik ben in mijn vriendenkring dus de enige met een ticket en ondanks mijn grote liefde voor de prodigy ga ik ècht niet alleen. De enige oplossing die er nu is, is het kopen van een aantal duurdere tickets en met z’n alle het verschil delen. Dit zou betekenen dat het kaartje waar ik eur. 36 voor heb betaald zou uitkomen op (36 + 90 + 90 / 3 =) eur 72 per ticket. Dit kan nooit de bedoeling zijn toch. Overigens zie ik tijdens het typen dat ik reageer op een blog van plus minus 2 jaar oud, en nog is er niets veranderd. WAARDELOOS !!

      /   Reply  / 
    1. Joey van Bilsen

      Correctie : Dit bericht van mij heb ik gekopieerd van een eerdere blog dus de laatste zin mag je weglaten. Sorry

        /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>