Live-Review: Veronica Falls Live in Utrecht

Veronica Falls

.

live

in Ekko

Utrecht

.

Subbacultcha! is een club die onder andere een maandelijks blaadje uitbrengt en toffe bands boekt in Amsterdam, Utrecht en Rotterdam. Afgelopen zaterdagavond presenteerde Subbacultcha! de Britse indierockbelofte Veronica Falls in een bijna volle Ekko. Wij van Alternative gingen een kijkje nemen.

.

Over voorprogramma A Classic Education kunnen we kort zijn. Geen blijvertje. A Classic Education speelt indiepop in zijn slaapverwekkendste vorm. Het hipsterelement is wel aanwezig: hoog hangende gitaren, strakke broeken en godbetert een beeld van een zwarte panter op het podium. Ondanks dat de bandleden erg hun best doen en driftig met hun instrumenten op en neer zwaaien kabbelt de muziek voort van cliché naar cliché. De zanger weet geen moment te imponeren. Tussendoor bedankt hij Veronica Falls dat ze mee op tour mochten. Daar mogen ze inderdaad zeer dankbaar voor zijn.

.

Wat een tegenstelling met de headliner. Veronica Falls is een band die staat. We horen uptempo songs met jengelende gitaren en simpele doch doeltreffende drums. Het opvallendste aan het geluid van Veronica Falls is de prachtige harmonische man-vrouw samenzang. Die doet erg jaren zestig aan, terwijl het gitaargeluid een beetje à la The Jesus and Mary Chain klinkt, maar dan zonder die stofzuiger. De band creëert een apart sfeertje met teksten die voornamelijk over de dood of andere miserie gaan.

.

.

Ondanks de wat matte podiumpresentatie pakt Veronica Falls de Ekko in met goede liedjes die er in hoog tempo doorheen worden gejaagd. Het klinkt allemaal kristalhelder en er wordt geen noot teveel gespeeld. De adembenemende zangeres/gitariste Roxanne Clifford steelt de show met onderkoelde leadvocalen die mooi worden aangevuld door collega-gitarist James Hoare. Na een kleine drie kwartier zijn de meeste songs van de titelloze debuut dat vorig jaar uitkwam wel gespeeld en zit het er helaas al weer op.

.

Hoogtepunt van de set was afsluiter Come On Over, met een glansrol voor de drummer op zang. Een beetje jammer was dat daarna nog wat plichtmatig als toegift de weinig toevoegende Roky Erickson-cover Starry Eyes werd gespeeld. De aparte sound van Veronica Falls is misschien iets waar je van moet houden, maar dit was hoe dan ook een sterk optreden. Benieuwd of de jonge band dit hoge niveau kan vasthouden.