Live-Review: Thin Lizzy live in Haarlem

.

Patronaat, Haarlem

7 Februari 2012

.

Tekst: Jeroen Bakker

.

10 Februari is het precies 34 jaar geleden dat Van Halen een grote schok veroorzaakte in de rockwereld met de release van het gelijknamige debuutalbum. Uitgerekend vandaag is het de dag dat de band nog steeds weet te verrassen door de release van het onverwacht sterke album A Different Kind Of Truth. De ‘oudjes’ doen het nog uitstekend en blijken voor vele ‘jonkies’ een voorbeeldige invloed die goed doet volgen.

Is het vreemd te veronderstellen dat ook zonder Thin Lizzy het Nederlandse Vanderbuyst nooit bestaan zou hebben? Het stoere maar sympathieke trio heeft de kans om deze avond te mogen openen in ieder geval met beide handen aangegrepen. “We vinden het een eer om te mogen openen voor de mannen van Thin Lizzy”, aldus zanger/bassist Jochem Jonkman. Vanderbuyst heeft zich het afgelopen jaar op vrijwel ieder festival laten zien en overal bleek men wel oren te hebben naar de onvervalste jaren-80 heavy metal van de heren.

Via Black & Blue en Tiger wordt het publiek opgewarmd met Devil’s Pie en zelfs verhit wanneer het wordt meegesleurd Into The Fire. Het eerbetoon in Soldier of Fortune van het legendarische album Bad Reputation is oprecht en krijgt een respectvol applaus van de Thin Lizzy-fans. Ook het navolgende Stealing The Thunder had zomaar op hetzelfde album uit 1977 kunnen staan. Vanderbuyst is de perfecte opwarmer op deze koudste avond van het jaar waarop toch een opvallend groot aantal toeschouwers de weg naar Het Patronaat heeft weten te vinden.

Wanneer om kwart voor tien de grote zwarte gordijnen opzij worden getrokken blijkt de gehele band op het podium klaar te staan om een weergaloze rockshow af te leveren. Het zal geen verrassing zijn te vermelden dat Thin Lizzy daar in 2012 nog steeds in slaagt. Het zijn dan ook niet de minste namen die tegenwoordig het heilige vuur brandend houden:

Ex-Whitesnake-bassist Marco Mendoza, gitarist Damon Johnson, Scott Gorham, één van de meest onderschatte gitaristen uit de rockscene die samen met toetsenist/vocalist Darren Wharton vele jaren een belangrijk aandeel had naast Lynott en Brian Downey, drummer/ mede-oprichter en Thin Lizzy-lid van het uurste uur.

Het is oud-Almighty-brulboei/gitarist Ricky Warwick die zich tijdens Are You Ready hardop afvraagt of Haarlem er een beetje zin in heeft. De stem van Warwick komt soms akelig dicht in de buurt van de flamboyante Ier Phil Lynott die 4 januari j.l. precies 26 jaar geleden op 36-jarige leeftijd zijn laatste adem uitblies. In hoog tempo worden Jailbreak en Bad Reputation er doorheen gejaagd en waarschuwt Warwick: “Thin Lizzy is back in town so Don’t Believe A Word”. Er is een Killer On The Loose en zowel Massacre als Angel Of Death, dat indertijd ook bekend was onder de titel Disaster, klinken toch behoorlijk serieus.

Thin Lizzy heeft dikwijls tegen de heavy metal aangeschurkt maar boekte regelmatig groot succes met krachtige popsongs. Er wordt dan ook vrolijk meegezongen tijdens Dancing In The Moonlight en Still In Love With You blijft, mede dankzij het machtige gitaarwerk van zowel Johnson als Gorham, nog altijd één van de allermooiste rockballads ooit gemaakt. Het is vanavond op een dag na één jaar geleden dat Gary Moore zo plotseling overleed, toch degene die een enorm groot aandeel had in de totstandkoming van het nummer.

Alsof er geen tijd verloren mag gaan wordt razendsnel overgegaan in het massaal meegezongen Whiskey In The Jar waarmee de sfeer er vanzelfsprekend niet minder op wordt. Na Waiting For An Alibi wordt speciaal voor de ‘Harlem Cowboys’ Cowboy Song gespeeld waarna massaal naar de luchtgitaar gegrepen wordt tijdens The Boys Are Back In Town.

Het unieke ‘dubbelloops’ gitaargeluid van de beide gitaristen is ook in Emerald indrukwekkend. We zitten inmiddels in de finale van het optreden waarin voor Bob Seger’s Rosalie een plaatsje is ingeruimd. Voor de tweede keer komt de band terug maar na Black Rose is het dan toch echt afgelopen. Als enige minpunt kan wellicht het gebrek aan nieuw werk worden genoemd maar verder kan zonder enige twijfel de conclusie worden getrokken dat de jaren zeventig/tachtig hardrock nog niets aan populariteit heeft ingeboet en dat Thin Lizzy in 2012 nog altijd een relevant aandeel heeft in de huidige harde sector.