Recensie: Ben Howard – I Forget Where We Were

i_forgot_where_we_were_packshot

Surferdude Ben Howard beleefde drie jaar geleden zijn grote doorbraak met debuut Every Kingdom; een plaat waar de schuchtere Brit grote groepen meisjes mee om zijn vinger wond en ook nog eens een kneiter van een hit scoorde met ‘Keep Your Head Up’. Dat debuut was een fijne indie-folkplaat waar ook nog eens een aantal heel goede liedjes stonden, ondanks dat Howard als ‘meisjesidool’ misschien een beetje de schijn tegen had.

Laat het echter maar aan Ben Howard over om zijn eigen plan te trekken. Eerder dit jaar speelde hij bijvoorbeeld zijn grote hit al niet tijdens Into The Great Wide Open en ook single ‘I Forget Where We Were’ beloofde voor zijn tweede al wat anders dan Every Kingdom.

Nu I Forget Where We Were daar is kunnen we stellen dat Howard zijn eigen weg gekozen heeft en geen Every Kingdom 2.0 gemaakt heeft. Op zijn tweede klokken bijna alle nummers boven de vier minuten, terwijl een aantal zelfs de zes aantikken, en de plaat is in alles donkerder, gelaagder en experimenteler dan zijn succesvolle debuut. Opener ‘Small Things’ is agressiever en scherper dan Howards oude liedjes, een lijn die hij op het donkere ‘Rivers In Your Mouth’ doortrekt met de woorden “I am not myself today/I am not feeling okay”.

Het heerlijke titelnummer is één van de prijsnummers van de plaat en zet een sfeer neer die Howard verder uitbouwt op het wijdse ‘Time Is Dancing’, ‘End Of The Affair’ en het bluesy ‘Conrad’, stuk voor stuk sterke tracks waarop hij zijn goede oor voor melodie laat horen.

I Forget Where We Were is een sterke en mooie tweede plaat geworden, die dieper gaat dan Every Kingdom en Howard de kans geeft zijn muzikaliteit tentoon te spreiden. Fans van het eerste uur zullen in eerste instantie misschien een beetje schrikken van deze ‘moeilijkere’ plaat, maar Ben Howard zal ongetwijfeld ook genoeg nieuwe liefhebbers aanspreken.