Review: Dinosaur Jr. – Farm

Europese liefhebbers van Dinosaur Jr. die nieuwe plaat Farm willen aanschaffen of dit al hebben gedaan, moeten op hun oortjes passen, zelfs als ze de muziek op een relatief laag volume aanzetten. De nog altijd messcherpe, constant luide gitaarrock van de band kan dan alsnog kneiterhard je speakers uit knallen.

Door een fout met de mastering en de duplicatie naar cd’s, zijn enkele geluidssporen door software gekopieerd en zodoende is de muziek op sommige ‘misprints’ drie decibel te luid terecht gekomen, werd donderdag bekend. Het verschil gaat uiteindelijk slechts tussen hard en loeihard, aldus The Guardian, maar kopers kunnen van platenmaatschappij PIAS een nieuw exemplaar krijgen. Mooi ironisch nieuws hoor, dat uitgerekend deze spijkerhard spelende gitaarband oproept te hard gemasterde cd’s terug te brengen. Want ze willen geen dove fans. Right. Dan is live niet langer tot een volume van 115 decibel soleren misschien een idee voor zanger/gitarist J. Mascis.

Maar eigenlijk komt zo’n verknalde mastering gewoon verdomd goed uit. Want deze ronduit verrassend vitale gitaarherrie op Farm schreeuwt er domweg om om op een krankzinnig volume gedraaid te worden. Het lijkt erop dat songachrijver/zanger/gitarist J. Mascis het heilig vuur weer helemaal hervonden heeft sinds zijn hereniging met bassist Lou Barlow en drummer Murph drie jaar terug. Die twee heeft hij blijkbaar nodig om zelf tot grotere hoogte te stijgen.

Was comebackplaat Beyond uit 2007 nog te omachrijven als een zeer geslaagde reünieplaat, nu Farm er is durven we het woord reünie niet eens meer in de mond te nemen. Op dit album horen we namelijk een band die voor de tweede keer in het bestaan in topvorm is, van overdonderende opener Pieces tot wat tragere afsluiter Imagination Blind. Sterker nog: die minstens net zo op dreef is als in de periode van eind jaren tachtig, met de albums You’re Living All Over Me en Bug. En dat met een geluid dat tegelijkertijd zo ontzettend vertrouwd is, inclusief de vermoeid kreunende stem van Mascis.

Alles klinkt op Farm nog net wat scherper en tegelijkertijd melodieuzer dan op Beyond. Heerlijkste kortere knallers zijn single Over It en There’s No Here. Alle ruimte om op zijn vertrouwde manier te soleren, heeft Mascis in langere stukken Plans, Said The People en I Don’t Wanna Go There, nummers van tussen de zeven en negen minuten waar toevallig ook de mooiste melodieën van de plaat in opduiken. En ja, dat moet kneiterhard; bijkomend voordeel is dat de misprints nog wat extra aandacht voor deze prachtplaat genereren, waarvan we niet meer hadden verwacht dat de band die nog in zich had.

Niks reünie of midlifecrisis dus: Dinosaur Jr. is definitief met terugwerkende kracht drie jaar geleden al begonnen aan een prachtige tweede jeugd. Dat hebben de heren vast ook zelf door: niet voor niets werd er in de video voor Over It stevig gestunt op BMX-fietsen en skateboards. Kijk die ouwe mannen gaan! (****)

Dinosaur Jr. geeft eind augustus Nederlandse clubshows, in Watt en Paradiso.

(Wie die ‘Farm’ in een Europese winkel kocht en barcode 5414939004926 op de cd ziet staan, heeft de misprint versie in handen. Misschien vind je het best zo, maar wil je een nieuw exemplaar, dan kun je hier lezen wat je kunt doen.)

Dinosaur Jr. – Over It