Recensie: Editors – In Dream

editors

In Dream is, als we voor het gemak The Weight Of Your Love even vergeten (wat waarschijnlijk op een paar nummers na ook maar het beste is), een volstrekt logische opvolger van In This Light And On This Evening. Op dat album, hun derde, brak Editors vrij resoluut met het postpunkgeluid van doorbraakplaten The Back Room en An End Has A Start, om meer ruimte te geven aan synthesizers, donkere beats en bovenal de nacht.

In This Light And On This Evening had zijn sterke momenten, maar was voor veel fans van het eerste uur een te grote stap verwijderd van de sound waar zij eerder verliefd op waren geworden. Aan die fans zal In Dream waarschijnlijk ook niet besteed zijn, al zal Editors er ook niet veel nieuwe zieltjes mee gaan winnen.

De band maakte In Dream helemaal zelf ergens aan de Schotse westkust en dat is te merken. Er is niemand geweest om even op de ram te trappen als Smith zichzelf weer eens voorbij galoppeert en dreigt te verdrinken in pathos en grote gebaren, op een ‘All The Kings’, ‘Salvation’ of de bijna acht minuten durende afsluiter ‘Marching Orders’.

Daartegenover staan enkele mooie duetten met Rachel Goswell van Slowdive, met ‘Ocean Of Night’ (tot het wel heel zoetsappige einde) en vooral ‘The Law’ als hoogtepunten. Haar stem gaat mooi samen met de diepe brom van Smith en samen stuwen ze elkaar naar nieuwe hoogten. De stem van Smith, eigenlijk het sterkste punt van de band, wordt op In Dream overigens op verschillende manieren gebruikt. Als hij zoals op ‘Salvation’ naar de voorgrond geschoven wordt werkt dat vrij aardig, maar de goedkope discostamper ‘Our Love’ wordt door Smith als hij zijn falset opzet weer helemaal onderuit getrokken.

Editors is altijd al een band geweest die het niet schuwde het avontuur op te zoeken. Ze gingen van postpunkerige indierock op de eerste twee albums naar donker en synthesizergeoriënteerd op de derde. Het met stadionrock gevulde The Weight Of Your Love was een soort experiment om te kijken of de band nog wel bestaansrecht had na het vertrek van gitarist Chris Urbanbanowicz en op In Dream gaat Editors weer terug richting het jaren ’80 geluid van In This Light. Dat houdt de spanning en verrassing erin, maar levert hier een niet erg geslaagde plaat op, die over het algemeen erg moeizaam en geforceerd overkomt.